Dzień dobry,
mam problem z autem - C5 II 2005 r. 2.0HDI 136KM.
1,5r temu w aucie wyłączała się turbina podczas jazdy, czasami pomagało ponowne odpalenie auta i samochód odzyskiwał moc.
Nastepnie auto około roku stało i teraz nie ma już wcale mocy (choć czuje jakby turbo gwizdało, lecz nie z pełną mocą)
W Lexii błąd: P2562, usterka trwała, sygnał położenia zaworu turbosprężarki wartośc mniejsza od zadanej.
I do tego widzę dziwną temperaturę na przepływce: -50*C
Czyli to chyba czujnik kopiowania turbiny? Ale czy błąd jest w czujniku,czy może zapieczonej turbinie ewentualnie jej łopatkach? Od czego zacząć?
Jaki jest dostep do czujnika i turbiny? Od spodu auta? Duzo rozbierania?
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 20 Styczeń 2024, 11:20
"Bład P2562 może mieć kilka różnych przyczyn min:
- zapiekające się kierownice spalin w turbo,
- uszkodzony zawór proporcjonalny (jeden z trzech lub czterech w zależności od wersji silnikowej na silniku od strony grodzi)
- uszkodzone przewody podciśnieni sterowania turbiną
- uszkodzenie gruszki na turbinie
- no i na samym końcu uszkodzenie czujnika nba gruszce turbiny"
Takie cos znalazlem w sieci. Dodam od siebie, ze rowniez tak niska temp w dolocie moze blokowac prace turbiny. Przyczyna takiej wartosci jest uwalony czujnik temp. w przeplywce. Niestety , przeplywka raczej do wymiany ( sprawdz kontakty we wtyczce ).
Z mojej strony dodam jeszcze, ze czesto zbyt niskie podcisnienie w ukladzie moze siac takimi problemami. Do sprawdzenia.
Mój samochód: Citroen C4 Picasso
Poj. silnika (cm3): 2000 HDI 136KM RHJ
Paliwo: diesel
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 2008
Dołączył: 28 Sie 2023 Posty: 70 Skąd: Piaseczno
Wysłany: 20 Styczeń 2024, 11:49
Dzięki.
Widzę, że ciernista droga przede mną.
A czy ktoś wie jaką wartość powinien mieć parametr o nazwie "Kopiowanie położenia turbo"?
U mnie jest 28%. Jaka powinna być wartość referencyjna? Bliska 100%, czy raczej 1%. A może jest prawidłowa?
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 20 Styczeń 2024, 17:03
Ta wartosc powinna oscylowac miedzy 30 - 85 % w zaleznosci od zapotrzebowania silnika na doladowanie.
Na Twoim miejscu najpierw usunalbym przyczyne tej minusowej temp. w dolocie - to ona moze blokowac doladowanie! Pozniej sprawdzilbym wartosc podcisnienia w ukladzie wytworzone przez pompe podcisnienia, bo brak tego podcisnienia (niska wartosc) moze siac tymi bledami. Nastepnie sprawdzilbym, czy gruszka jest szczelna i czy przesuwa sztange przy zmianie podcisnienia sterujacego. Do tego warto kupic pompke podcisnienia z manometrem (ca 70 pln), to podstawa. Brak ruchu sztangi moze byc spowodowany zacieciem mechanizmu zmiennej geometrii, co raczej oznacza wymiane turbiny - to jest ostatni krok w tej calej ukladance. Zycze powodzenia. No i jeszcze jedno : zapchany FAP tez moze blokowac prace turbo. To takie zabezpieczenie turbiny przed jej zniszczeniem- sterownik silnika blokuje turbo, gdy wartosc cisnienia roznicowego jest zbyt duza. Tyle, ze wczesniej pojawia sie blad zaladowania filtra. Jednak, gdy uklad pomiaru cisnienia roznicowego nie pracuje poprawnie ( zapchyny przewod, przepalony, lub popsuty czujnik) , takiego bledu moze nie byc. Warto dokladnie podejrzec parametry, rowniez pod obciazeniem , silnika. Mozna wiele sie dowiedziec o pracy i usterkach ukladow silnika.
Mój samochód: Citroen C4 Picasso
Poj. silnika (cm3): 2000 HDI 136KM RHJ
Paliwo: diesel
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 2008
Dołączył: 28 Sie 2023 Posty: 70 Skąd: Piaseczno
Wysłany: 20 Styczeń 2024, 18:46
Jeżu Kolczasty, nie ogarnę tego sam. Nie mam lexii/diagboxa, poza tym nie potrafię.
Może znacie kogoś na Mazowszu, kto podejmie się zrobienie tego kompleksowo (diagnostyka i mechanika)?
Załączam jeszcze wykresy przebiegu ciśnienia doładowania, żeby pokazać skalę tych opóźnień. Jak widać ciśnienie osiąga wartości zadane, tyle że z dużym opóźnieniem.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 20 Styczeń 2024, 19:39
Zacznij od czujnika temp. Nie bede zaskoczony, jesli turbo wroci do zycia. Mialem kiedys przypadek z Mercedesem. Wszyscy niby wszystko sprawdzali , a silnik nie mial mocy. Na FAPa nie zwracano uwagi, bo byl wywalony. Tyle, ze czujnik temp. pokazywal prawie 1000°C za turbina. Ewidentnie uwalony, no ale bez znaczenia, bo brak filtra. Po wymianie na dobry , auto odzylo, ale wpakowanych pieniedzy na inne skladniki nikt juz nie odda. Zacznij od tego
Mój samochód: Citroen C4 Picasso
Poj. silnika (cm3): 2000 HDI 136KM RHJ
Paliwo: diesel
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 2008
Dołączył: 28 Sie 2023 Posty: 70 Skąd: Piaseczno
Wysłany: 20 Styczeń 2024, 20:36
Faktycznie, zacznę od czujnika temperatury. Tym bardziej, że tego samego dnia widoczny był też błąd P0102, jak w załączniku. Co prawda na wyłączonym silniku, ale temperatura też arktyczna.
Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015 Pomógł: 175 razy Dołączył: 17 Lis 2012 Posty: 4282 Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 21 Styczeń 2024, 12:29
berater, Ja kiedyś myłem przepływomierz spryskując (do mycia EGR miałem spray pod ręką) tak by nie szło w kierunku kostki przyłącza wtyczki ale czujnik miałem dobry ,aby odczyty się poprawiły i dawkowanie kiedy już przez wiele lat było wszystko tłuste. Ba..nawet nowy zamiennik nie dorównał oryginałowi..Bo latem było jeszcze Ok ale zimą było widać że przesadza po czarnym dymie.Widać odczyt temperatury dawał za bogatą dawkę.Oryginał umyty było ok i nadal jest użytkowany (23lata auto)
Mój samochód: Citroen C4 Picasso
Poj. silnika (cm3): 2000 HDI 136KM RHJ
Paliwo: diesel
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 2008
Dołączył: 28 Sie 2023 Posty: 70 Skąd: Piaseczno
Wysłany: 23 Styczeń 2024, 08:55
Mam lamerskie pytanie.
Czy czujnik temperatury powietrza dolotowego, o którym rozmawiamy, to ten na fotce nr2?
Jeśli tak, to gdzie on jest zlokalizowany?
Bo na przepływce znalazłem tylko to co na fotce nr1.
czujnik na przepływce1.jpg fotka nr1
Plik ściągnięto 5 raz(y) 704,93 KB
CZUJNIK TEMP POWIETRZA DOLOTOWEGO 6PT 009 109-321.jpg fotka nr2
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 23 Styczeń 2024, 09:04
Umieszczony on jest na wlocie do kolektora ssacego. Drugi moze byc w przeplywce. Musisz wyjac przeplywomierz i zobaczyc, czy we wnetrzu nie ma podobnego ksztaltu elementu, jak w tym czujniku. Na poczatek obejzyj dokladnie kontakty we wtyczkach - moga byc rozgiete koncowki, typowe w wielu Citroenach. Moze wystarczy dogiac ? Aby upewnic sie , o ktory czujnik chodzi , odepnij wtyczke i zobacz , jaki blad wywala, albo jaka wartosc sie zmienila.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum