Coś nie tak ze sterowaniem kierunkami nawiewu w moim XM-ie z poziomu sterowania klimatronikiem.Bez względu na to który przycisk wybiorę, powietrze wydobywa się ze wszystkich otworów wentylacyjnych.Jak się dostać do sterowania klapami sterującymi?
_________________ Ebro
wuwuzela [Usunięty]
Wysłany: 19 Lipiec 2010, 21:48
A powiedz mi ryszardzie czy potencjometr siły nawiweu (szybko wolno) chodzi tak jak chodzić powinien czy chodzi że albo dmucha n maxa albo wogóle?
Mój samochód: citroen XM 2.1Td
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: ON
Wersja:: sedan
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 19 Lis 2008 Posty: 52 Skąd: Szczawno Zdrój
Wysłany: 19 Lipiec 2010, 22:02
Tak,potencjometr działa bez zarzutu.Dzisiaj z nudów wymieniłem dmuchawę (poprzednia trochę zaczęła świrować).Tę dolegliwość z kierunkami nadmuch mam od jakiegoś czasu.Dzisiaj dopiero pytam bo rozbebeszyłem pół wnętrza.Robię taki ogólny "serwis".
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 20 Lipiec 2010, 10:37
Citronauta napisał/a:
A powiedz mi ryszardzie czy potencjometr siły nawiweu (szybko wolno) chodzi tak jak chodzić powinien czy chodzi że albo dmucha n maxa albo wogóle?
Potencjometru w klimatroniku nie ma bo jest to wszystko sterowane i regulowane elektronicznie. Jak pewno każdy zauważył, jest tylko linijka świetlna, która orientacyjnie informuje nas o mocy nawiewu. W tym wypadku bywa tak, że jak padną tranzystory regulujące dmuchawą to działa tylko na maxa albo wcale. Rysiek pyta tutaj o sterowanie przepływu powietrza a nie nawiewem.
Są u nas 3 silniczki czy jak to niektórzy górnolotnie opisują - serwomechanizmy. Są to małe silniczki z przekładniami, które sterują:
1. Rozdziałem powietrza ciepłego z zimnym, czyli ogólnie temperaturą nawiewu (jak padnie to mamy albo Saharę w aucie, albo Syberię
2. Rozdziałem na poszczególne wyloty powietrza (nadmuch na szybę, na wprost czy na nogi itd.) - czyli ten o który pyta Rysiek
3. Sterujący wlotem powietrza, czyli decyduje czy to ma być powietrze z zewnątrz, czy ma zaciągać z wewnątrz auta, czyli tzw. recyrkulacja.
Postaram się opisać ten 2-gi przypadek aby wyjaśnić to Ryśkowi...
Otóż trzeba zdemontować schowek od strony pasażera. Aby się do tego dobrać.
Po rozebraniu pojawi nam się widok czarnej puszki, zawierającej silniczek z przekładnią.
Poniżej widok na wszystko co kryje się pod schowkiem. Szukaj "czarnej skrzynki" po lewo.
Jak jeszcze masz problem to poniżej zbliżenie:
Widok po demontażu rury od nawiewu:
Widok po demontażu "czarnej skrzynki":
Widok serwomechanizmu:
A oto co zawiera w środku:
- od góry
- z boku
Teraz wystarczy zdemontować silniczek:
Przyczyną zawsze jest to, że zwierane są lamerki komutatora przez zużyte szczotki i zaklejane są one grafitem. Układ elektroniczny ma zabezpieczenie przed przeciążeniem i zawarciem w silniku. Dlatego też w takim przypadku po podaniu napięcia i "stwierdzeniu" zwarcia, nie podaje już dłużej prądu, ponieważ groziło by to spaleniem tranzystora sterującego. Zatem wystarczy użyć cienkiego, stalowego rylca, wkrętaka itp aby ożywić na nowo silniczek, cały mechanizm i co za tym idzie oczywiście - nasz wspaniały klimatronik
Widok po demontażu dekielka silniczka:
Myślę, że już nikt z tym nie będzie miał problemów....
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Ja chyba mam ten pierwszy problem. Od jakiegoś czasu nawiew działa mi tylko w najsilniejszej pozycji i tylko daje zimne powietrze. Pod maską znalazłem jakiś nie orginalny czerwony przekaźnik, bodajże polski. Zbliża się zima i ten problem zaczyna być dokuczliwy..
Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 40 razy Dołączył: 13 Lis 2008 Posty: 1898 Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 8 Październik 2010, 02:20
Kolega ma raczej połączenie kilku problemów:
1) uszkodzone tranzystory sterujące dmuchawą,
2) problem z rozdziałem powietrza ciepło zimno - tu ze wskazaniem na zimno,
może też być problem z nagrzewnicą, np. nie dostaje ciepła z silnika.
_________________ Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...
Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
Witam.
Czy ma ktoś może zdjęcia gdzie dokładnie znajdują się te serwa? Kupiłem panel elektroniczny (miały być do niego serwa i czujniki ale jest tylko obcięty kabel). Sprzedawca jest na tyle uczciwy że zgodził się dosłać brakujące elementy jeżeli wyśle mu zdjęcia na @ gdzie tego szukać i jak to wygląda.
Bardzo proszę jeżeli ktoś ma zdjęcia o udostępnienie lub chociaż dokładny opis gdzie się znajdują i jak je szybko zdemontować.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 11 Październik 2012, 06:45
smc1, W pierwszym poście masz wszystko opisane gdzie tego szukać. A nawet są fotki, gdzie sie to znajduje
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Ja widzę że opisane jest tylko o jednym serwie (tym od strony pasażera po zdemontowaniu schowka). Udało mi się znaleźć zdjęcie (gdzieś w internecie) drugiego serwa (jest k. kierownicy na dole).
Nie wiem tylko gdzie powinno być to trzecie serwo i czujniki temperatury.
Trzecie serwo od recyrkulacji jest, patrząc na pierwsze zdjęcie w górnym prawym rogu za plątaniną kabli nieco poniżej. Ciężko jest go z tamtąd wytargać.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Wysłany: 17 Październik 2012, 19:33 Nawiew na przednią szybę
mam taki problem - dmuchawa działa tyle, że mam praktycznie bardzo słaby nawiew na przednią szybę, przy przełączaniu do przodu, pod nogi działa OK , przeczytałem posty o sterowaniu klapami i rozdziałem powietrza (czyszczenie silniczków), chciałem się upewnić czy to może być własnie ten problem ? co prawda dmuchawa ostatnio mi troszkę warczy i przy okazji zająłbym się jej warkotem tylko nie wiem czy brak nawiewu na szyb e to te sterowniki ?
będę zobowiązany za podpowiedz, tutorial na forum jak je naprawiać jest bardzo pomocny i tylko zabrać się za robotę ...
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 18 Październik 2012, 00:59
wojo10, Jak najbardziej może to być mechanizm od klapy, z prawej strony. Ja nie miałem także kiedyś nawiewu na wprost. Swoją drogą to po co noy temat zakładać? Trzeba było się podłączyć pod stare. Temat scalam z "kierunkami nawiewu"
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum