Zabieram się do regeneracji turbiny w moim Citroenie.
W takim świątecznym nastroju zrobiłem filmik wprowadzający do tematu.
Zamierzam zrobić relację wideo z tego wydarzenia.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 594 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 18 Luty 2024, 20:02
Temat Turbiny w moim aucie ciąg dalszy.
Tym razem podłączyłem czujnik ciśnienia generowanego przez turbinę do jej diagnostyki.
W przyszłości chcę mieć stały odczyt na dodatkowym wskaźniku w kabinie, więc zamontowałem go na stałe.
Z otrzymanego pomiaru napięcia wychodzi mi, że podciśnienie za kompresorem turbiny spada o 0,06 atm.
Czy to sugeruje, że jej łopatki się nie obracają, czy może wtedy wartości byłyby większe?
Obstawiam, że masz uszkodzony elektrozawór sterujący doładowaniem, prawdopodobnie dlatego zapala się Check engine. Elektrozawór jest oczywiście niedostępny, ale można przystosować ze stajni VW. W silnikach 1.8 turbo były stosowane zawory tej samej firmy i tych samych parametrach, jedyna różnica jest w kącie wyprowadzenia przyłącza pod wtyczkę elektryczną. Ten elektrozawór to dość częsta przyczyna nie poprawnej pracy turbo. Znajduje się na ścianie grodziowej po środku, tuż pod listwą podszybia. Druga usterka, która niekiedy objawia się po latach to zacięty w pozycji otwartej zawór waste gate. Trzeba go po prostu rozruszać, po uprzednim rozpieciu sztangi od gruszki upustowej. Zdarza się też, że właśnie sztanga sama spada z powodu totalnej korozji segera, który ma zabezpieczać połączenie sztangi z dźwignią zaworu waste gate.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 9 Marzec 2024, 16:20
Życzę samozaparcia i powodzenia! Ja też swojego muszę uruchomić. Od czasu kiedy zapowietrzyło się sprzęgło - stoi w garażu....
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 594 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 18 Marzec 2024, 22:00
Sezon coraz bliżej, trzeba wyprowadzić maszynę z garażu.
Mam pytanie o rodzaj nasadki jaki jest potrzebny do odkręcenia turbiny od kolektora?
Szpilka jest chyba ósemka, natomiast nakrętka z tą gwiazdką ma za zewnątrz około 10,9mm. średnicy.
kolektor.jpg
Plik ściągnięto 12 raz(y) 412,71 KB
_________________ Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 594 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 19 Marzec 2024, 23:12
Wchodzi na nią klucz 10-tka, oczkowy płaski (z 12-kątnym nacięciem), ale z lekkim luzem i mam obawy, żeby nie zniszczyć nakrętki.
Nie mam nasadki spline tego rozmiaru, żeby sprawdzić, muszę kupić.
Jeszcze coś może być innego?
kolektor.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 816,12 KB
_________________ Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015 Pomógł: 175 razy Dołączył: 17 Lis 2012 Posty: 4282 Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 20 Marzec 2024, 19:11
safran65, Niby nie.. ,ale ribe mnie nie pasuje całkiem Zestaw kluczy w moim przypadku rozwiał by czy to torx bo są w zestawie a zaś na foto torx występuje we widocznych pozostałych śrubach;)
Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015 Pomógł: 175 razy Dołączył: 17 Lis 2012 Posty: 4282 Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 20 Marzec 2024, 19:12
arturromarr, Druga fotka lepsza:) A co wyszukuje obiektyw smartfona w opcji szukaj po zdjęciu? Bo patrząc w powiększeniu nie jest to wersja klucza 12kątnego dla wersji 6kątnej,kąty pojedyńczego zęba nie pasują dla wersji 6kątnej normalnej nasadki..Według mnie nie jest to nawet Spline bo porównałem uzębienie takiej nasadki ze zestawu w necie... przykład W przykładzie też jest to złudzenie dla nasadki zwykłej 12-kątnej,bo już nakrętki jak nie wyświetla klucza szukałem,może kwestia mieć ciaśniejsze wydanie nasadki bo producenci mają 0.3mm rozbieżność,jedna lata a druga pasowna..
Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015 Pomógł: 175 razy Dołączył: 17 Lis 2012 Posty: 4282 Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 25 Marzec 2024, 19:00
arturromarr, Dzięki:) Ja trafiałem na te drugie cały czas..tak samo można trafić rozmiary calowe w ofertach i nie chodzi o wymiary 1/4 ,3/8 1/3 itd..P ogarnięciu tematu te łapią 6kątne i 12kątne śruby,kwadraty i torx i calowe od biedy..
Mój samochód: Citroen C4GP
Poj. silnika (cm3): 1800
Paliwo: benzyna
Wersja:: C4 Grand Picasso
Rok prod.:: 2007 Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2019 Posty: 249 Skąd: Gdynia
Wysłany: 25 Marzec 2024, 20:53
I spróbuj tu sam coś naprawić To juz nie te czasy,że wystarczył podstawowy zestaw "zwykłych" kluczy i młotek. Teraz to trzeba zainwestować w "wiedzę" a x2 lub x4 w odpowiednie klucze. Ot i cała nowa technika Co producent to inne klucze.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 594 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 26 Marzec 2024, 21:51
Dobrze, że nasadki do zwykłych śrub też się nadają.
Turbina "stoi", wirnik ani drgnie. Naprawa się przyda.
Wygląda, że była już regenerowana, ponieważ jest logo jakieəś firmy, ale chyba coś im nie poszło.
Nic dziwnego, że ich strona: https://www.turboworld.nl już nie istnieje.
Fatalny dostęp jest do rurki zasilającej olejem od strony silnika, żeby ją wyczyścić.
Mam obawy, że rozrusznik trzeba wyjąć, żeby kluczem się dostać, a żeby dostać się do rozrusznika, konżektor przeszkadza. Jakaś koszmarna kaskada.
turbo 1.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 211,56 KB
turbo 2.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 214,3 KB
turbo 3.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 199,98 KB
_________________ Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum