Cześć,
Od samego początku posiadania auta mam problemy z zawieszeniem.
Najpierw był cały czas miękki, bo jakiś "spec" naprawił go, wymieniając sfery na pozbawione dławików.
Odkąd zamontowałem prawidłowe sfery to mam dla odmiany cały czas sztywne zawieszenie.
Postanowiłem wreszcie to naprawić i "wymigałem" ostatnio błędy:
23 Steering wheel position sensor
53 ECU powersupply
25 Vehicle height sensor
Najbardziej mnie dziwi problem z zasilaniem. Czy to może chodzić o jakiś bezpiecznik, gdzie ich szukać?
Czy problem z zasilaniem, może powodować pozostałe błędy z czujnikami?
Pozdrowienia.
_________________ Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 9 Styczeń 2021, 12:42
Typowe bledy w tym zawieszeniu. Czujnik polozenia kierownicy, zasilanie sterownika i czujnik wysokosci pojazdu. No i brak "sprezynki" przy odpalaniu samochodu - jej niezapalanie sie na przycisku swiadczy o bledach w HA. Najczesciej przyczyna tych bledow jest brak dobrego kontaktu na stykach. W moim XM mialem ciagle problem z ostatnim bledem , pomoglo wywalenie wtyczki i zlutowanie kabli bezposrednio ze soba.
Problem z zasilaniem moze byc spowodowany skokami napiecia przez zly kontakt, slaba mase, zasniedzialy bezpiecznik , itp. Auto przeciez nie jest mlode i w jego instalacji moga dziac sie cuda, tym bardziej, ze XM nie nalezy do orlow , jesli chodzi o jakosc kontaktow.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 9 Styczeń 2021, 17:26
Preparaty to co jeden to lepszy, tyle, ze czesto powoduja jeszcze wieksza korozje. Najpewniejsze jest cynowanie, ale nie wszedzie sie da. Nie zapomnij po uzyciu preparatu oczyscic zlacze z resztek preparatu, bo sa agresywne i powoduja destrukcje zlacza. Uzywam , jako zmywacz bremsereiniger.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 593 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 10 Styczeń 2021, 12:04
Przyznam, że myślałem, że wystarczy wymienić jakiś czujnik, czy bezpiecznik, a tu szykuje się śledztwo w kablach.
Gdzie szukać tych złączek poza tymi przy czujnikach i sterowniku?
Czujnik od kierownicy przechodzi przez przegrodę więc pewnie przez duże złącze.
Czy przewód czujnika wysokości biegnie bezpośrednio do sterownika, czy jest coś po drodze?
Skąd poprowadzone jest zasilanie do sterownika zawieszenia?
_________________ Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 10 Styczeń 2021, 12:45
Na prawie wszystkie pytania nie znam odpowiedzi. W koncu ostatniego XM mialem ponad 10 lat temu. Staralem sie naswietlic problem, bo tez mialem z tym do czynienia. XM nie jest wzorcem w instalacji elektrycznej, ciezki jest tez dostep do instrukcji napraw.
Błąd czujnika kąta kierownicy pewnie jest przemijający. Tylko raz zdarzyło mi się, żeby był trwałe uszkodzony (fotodioda się spaliła). Więc tym się nie ma co przejmować. Błąd zasilania sterownika też nie ma znaczenia, wystarczy odpiąć akumulator w trakcie pracy cewek i już się pojawia. Gorzej z czujnikiem przechyłów, z racji tego, że jest narażony na sól z drogi to może być uszkodzony sam w sobie, ale w większości przypadków 7pinowe złącze, której jest pod spodem auta obok przedniego zaworu antyopadowego, a przez które przechodzą sygnały do czujnika jak i do obu cewek HA jest tak zgnite, że przy próbie rozłączenia rozpada się. Trzeba lutować przewody na stałe. Kolejnym problemem jest sterownik, a dokładniej tranzystory sterujące cewkami, które po tylu latach są mocno wygrzane i zwyczajnie przestają stabilnie działać. Tylko wymiana na nowe.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 593 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 13 Styczeń 2021, 09:52
Dziękuję za garść informacji.
Kierownicę przesuwam na koniec, bo ostatnio przy niej grzebałem, (montowałem przyciski do radia) więc może dlatego ma ten błąd.
Nie wiem dlaczego błędy nie chcą się skasować. Zwieram pin do masy na ponad 20s. Dioda raz mrugnie, ale błędy pozostają. Czy to oznacza, że są stałe i sterownik cały czas widzi ich przyczynę.
Odłączyłem wtyczki sterownika, zobaczę czy po paru dniach bez zasilania straci pamięć.
Pozdrawiam.
_________________ Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 20 Styczeń 2021, 19:13
arturromarr, Możesz także Lexią zdiagnozować co w trawie piszczy. Często problemem są właśnie scalone końcówki mocy. Poczytaj obszerniejszy temat : KLIK
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Małek
Mój samochód: XM
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Standart
Rok prod.:: 1993
Dołączył: 14 Sie 2011 Posty: 150 Skąd: Małopolskie
Wysłany: 5 Wrzesień 2021, 17:08
Witam, a można odświeżyć linki dotyczące połączenia diodowego do diagnostyki komputera HA albo gdzie się wpiąć lexią. Bo w tym moim XM albo nie ma wtyczki albo, ktoś coś z tej instalacji wyciął...
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2946
Paliwo: PB
Wersja:: 2.9 V6 Automat; break
Rok prod.:: 1999 Pomógł: 3 razy Dołączył: 30 Wrz 2012 Posty: 75 Skąd: SI
Wysłany: 8 Wrzesień 2021, 19:12
Ja bym zaczął od wyeliminowania błędu z zasilaniem sterownika zawieszenia, ponieważ niestabilne zasilanie może generować inne błędy, które niekoniecznie będą w tej sytuacji prawdziwe.
Co do tranzystorów, to i tak warto zajrzeć do kompa od hydractivu i przelutować profilaktycznie nóżki tranzystorów sterujących cewkami. U mnie tranzystory były sprawne, ale puściły luty, co spowodowało dodatkowy opór i wzrost temperatury złącza, co kolejno prowadzi do dalszej degradacji złącza, wzrostu temperatury i w efekcie uszkodzenia tranzystorów.
Przelutować porządnie cyną z ołowiem i jeśli tranzystory są ok, to będą nadal działać.
Poza tym przy tak wiekowych autach moim zdaniem wyprowadzenie diod led informujących o pracy hydractivu to już obowiązek, tzn. bardzo się to przydaje, bo widać od razu jak i czy w ogóle cewki są sterowane. To bardzo ułatwia diagnostykę. Jeśłi dioda świeci mamy tryb komfort, jeśli nie - auto jest w trybie sport.
W MK2 odłączenie czujnika wychyłu nadwozia skutecznie eliminuje problem z ciągłym usztywnianiem się go. Można w ten sposób sprawdzić, czy to on generuje problem. Nie wiem jak w MK1, bo nie sprawdzałem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum