Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Błędy kalkulatora zawieszenia.
Autor Wiadomość
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 9 Styczeń 2021, 12:12   Błędy kalkulatora zawieszenia.

Cześć,
Od samego początku posiadania auta mam problemy z zawieszeniem.
Najpierw był cały czas miękki, bo jakiś "spec" naprawił go, wymieniając sfery na pozbawione dławików.
Odkąd zamontowałem prawidłowe sfery to mam dla odmiany cały czas sztywne zawieszenie.
Postanowiłem wreszcie to naprawić i "wymigałem" ostatnio błędy:
23 Steering wheel position sensor
53 ECU powersupply
25 Vehicle height sensor
Najbardziej mnie dziwi problem z zasilaniem. Czy to może chodzić o jakiś bezpiecznik, gdzie ich szukać?
Czy problem z zasilaniem, może powodować pozostałe błędy z czujnikami?

Pozdrowienia.

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 9 Styczeń 2021, 12:42   

Typowe bledy w tym zawieszeniu. Czujnik polozenia kierownicy, zasilanie sterownika i czujnik wysokosci pojazdu. No i brak "sprezynki" przy odpalaniu samochodu - jej niezapalanie sie na przycisku swiadczy o bledach w HA. Najczesciej przyczyna tych bledow jest brak dobrego kontaktu na stykach. W moim XM mialem ciagle problem z ostatnim bledem , pomoglo wywalenie wtyczki i zlutowanie kabli bezposrednio ze soba.

Problem z zasilaniem moze byc spowodowany skokami napiecia przez zly kontakt, slaba mase, zasniedzialy bezpiecznik , itp. Auto przeciez nie jest mlode i w jego instalacji moga dziac sie cuda, tym bardziej, ze XM nie nalezy do orlow , jesli chodzi o jakosc kontaktow.

 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 9 Styczeń 2021, 16:54   

Są jacyś główni podejrzani wśród złączek?
Jakieś preparaty do poprawiania kontaktu mają szanse pomóc?

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 9 Styczeń 2021, 17:26   

Preparaty to co jeden to lepszy, tyle, ze czesto powoduja jeszcze wieksza korozje. Najpewniejsze jest cynowanie, ale nie wszedzie sie da. Nie zapomnij po uzyciu preparatu oczyscic zlacze z resztek preparatu, bo sa agresywne i powoduja destrukcje zlacza. Uzywam , jako zmywacz bremsereiniger.

 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 10 Styczeń 2021, 12:04   

Przyznam, że myślałem, że wystarczy wymienić jakiś czujnik, czy bezpiecznik, a tu szykuje się śledztwo w kablach.
Gdzie szukać tych złączek poza tymi przy czujnikach i sterowniku?
Czujnik od kierownicy przechodzi przez przegrodę więc pewnie przez duże złącze.
Czy przewód czujnika wysokości biegnie bezpośrednio do sterownika, czy jest coś po drodze?
Skąd poprowadzone jest zasilanie do sterownika zawieszenia?

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 10 Styczeń 2021, 12:45   

Na prawie wszystkie pytania nie znam odpowiedzi. W koncu ostatniego XM mialem ponad 10 lat temu. Staralem sie naswietlic problem, bo tez mialem z tym do czynienia. XM nie jest wzorcem w instalacji elektrycznej, ciezki jest tez dostep do instrukcji napraw.

 
 
Kemsey

Mój samochód: XM2.0 TCT, CX 25 TRD TURBO2
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel, benzyna
Wersja:: hachback
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 28 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 405
Skąd: Lublin
Wysłany: 12 Styczeń 2021, 10:39   

Błąd czujnika kąta kierownicy pewnie jest przemijający. Tylko raz zdarzyło mi się, żeby był trwałe uszkodzony (fotodioda się spaliła). Więc tym się nie ma co przejmować. Błąd zasilania sterownika też nie ma znaczenia, wystarczy odpiąć akumulator w trakcie pracy cewek i już się pojawia. Gorzej z czujnikiem przechyłów, z racji tego, że jest narażony na sól z drogi to może być uszkodzony sam w sobie, ale w większości przypadków 7pinowe złącze, której jest pod spodem auta obok przedniego zaworu antyopadowego, a przez które przechodzą sygnały do czujnika jak i do obu cewek HA jest tak zgnite, że przy próbie rozłączenia rozpada się. Trzeba lutować przewody na stałe. Kolejnym problemem jest sterownik, a dokładniej tranzystory sterujące cewkami, które po tylu latach są mocno wygrzane i zwyczajnie przestają stabilnie działać. Tylko wymiana na nowe.

 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 13 Styczeń 2021, 09:52   

Dziękuję za garść informacji.
Kierownicę przesuwam na koniec, bo ostatnio przy niej grzebałem, (montowałem przyciski do radia) więc może dlatego ma ten błąd.
Nie wiem dlaczego błędy nie chcą się skasować. Zwieram pin do masy na ponad 20s. Dioda raz mrugnie, ale błędy pozostają. Czy to oznacza, że są stałe i sterownik cały czas widzi ich przyczynę.
Odłączyłem wtyczki sterownika, zobaczę czy po paru dniach bez zasilania straci pamięć.
Pozdrawiam.

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5042
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 20 Styczeń 2021, 19:13   

arturromarr, Możesz także Lexią zdiagnozować co w trawie piszczy. Często problemem są właśnie scalone końcówki mocy. Poczytaj obszerniejszy temat : KLIK

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Małek

Mój samochód: XM
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Standart
Rok prod.:: 1993
Dołączył: 14 Sie 2011
Posty: 150
Skąd: Małopolskie
Wysłany: 5 Wrzesień 2021, 17:08   

Witam, a można odświeżyć linki dotyczące połączenia diodowego do diagnostyki komputera HA albo gdzie się wpiąć lexią. Bo w tym moim XM albo nie ma wtyczki albo, ktoś coś z tej instalacji wyciął...

 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 7 Wrzesień 2021, 14:05   

robson napisał/a:
Często problemem są właśnie scalone końcówki mocy.


Chyba nie, bo po odłączeniu komputera na jakiś czas i zakładam, że zrestartowaniu się go, tryb miękki wraca na kilkanaście minut.

Małek napisał/a:
Bo w tym moim XM albo nie ma wtyczki albo, ktoś coś z tej instalacji wycią

Diodowy wskaźnik wpina się w to samo złącze diagnostyczne co Lexię.
Gdzie szukałeś tego złącza?

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
bigsoft
XManiak


Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2946
Paliwo: PB
Wersja:: 2.9 V6 Automat; break
Rok prod.:: 1999
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 30 Wrz 2012
Posty: 75
Skąd: SI
Wysłany: 8 Wrzesień 2021, 19:12   

Ja bym zaczął od wyeliminowania błędu z zasilaniem sterownika zawieszenia, ponieważ niestabilne zasilanie może generować inne błędy, które niekoniecznie będą w tej sytuacji prawdziwe.

Co do tranzystorów, to i tak warto zajrzeć do kompa od hydractivu i przelutować profilaktycznie nóżki tranzystorów sterujących cewkami. U mnie tranzystory były sprawne, ale puściły luty, co spowodowało dodatkowy opór i wzrost temperatury złącza, co kolejno prowadzi do dalszej degradacji złącza, wzrostu temperatury i w efekcie uszkodzenia tranzystorów.

Przelutować porządnie cyną z ołowiem i jeśli tranzystory są ok, to będą nadal działać.

Poza tym przy tak wiekowych autach moim zdaniem wyprowadzenie diod led informujących o pracy hydractivu to już obowiązek, tzn. bardzo się to przydaje, bo widać od razu jak i czy w ogóle cewki są sterowane. To bardzo ułatwia diagnostykę. Jeśłi dioda świeci mamy tryb komfort, jeśli nie - auto jest w trybie sport.

W MK2 odłączenie czujnika wychyłu nadwozia skutecznie eliminuje problem z ciągłym usztywnianiem się go. Można w ten sposób sprawdzić, czy to on generuje problem. Nie wiem jak w MK1, bo nie sprawdzałem.

_________________
Citroën XM 2.9 V6 MK2
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA