Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Opis wymiany rozrządu XM 2.0 turbo
Autor Wiadomość
remioszna


Mój samochód: citroen xm
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: benzyna
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 1992
Dołączył: 07 Lip 2011
Posty: 112
Skąd: Bogatynia
Wysłany: 22 Luty 2012, 16:56   

Przyłącze się do tematu. Wezmę trochę porady z tego postu a trochę z doświadczenia i się okaże co i jak i napisze. Będę wymieniał bez kanału ;) się okaże czy da rade :D

_________________
Zawsze i wszędzie :)
 
 
remioszna


Mój samochód: citroen xm
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: benzyna
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 1992
Dołączył: 07 Lip 2011
Posty: 112
Skąd: Bogatynia
Wysłany: 25 Luty 2012, 17:45   

No i wymiana rozrządu przebiegła pomyślnie :) bez kanału tez da się zrobić ;) Pierwszy raz robiłem w cytrynie rozrząd i filozofii nie ma żadnej. W kole od wałka klin w wale klin i nic więcej. Więc każdy cytryniarz sobie poradzi ;)

_________________
Zawsze i wszędzie :)
 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 578
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2 Sierpień 2019, 14:43   

Odkopuję temat, bo chyba nie warto zakładać nowego, skoro chodzi o ten sam silnik.
Zastanawiam się, czy będę musiał odkręcać rozrusznik, żeby zablokować wieniec koła zamachowego, ponieważ mam automat? Niekiedy silniki mają otwór do blokowania wału, czy tu o czymś takim też nie pomyśleli?

Pozdrawiam

 
 
wojtis1990
Mechanik
Kudyba Wojciech



Mój samochód: Citroen XM / Xantia /C5 / Picasso
Poj. silnika (cm3): 2.1TD 2.0HDI 1.8
Paliwo: ON/PB/LPG
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 1992
Pomógł: 230 razy
Dołączył: 03 Maj 2013
Posty: 4381
Skąd: Kraśnik
Wysłany: 3 Sierpień 2019, 06:20   

Za rozrusznikiem powinien być otwór chyba fi8 i blokujesz koło zamachowe. A jak nie to trzeba odkręcić na dole blaszaną osłonę koła zamachowego i na zębach zablokować.

_________________
Google album XM
Google album Picasso
Google album Mitsubishi MT1601D 4X4
Google album TZ4K14
 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 578
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 3 Sierpień 2019, 10:39   

Jaki powinien być zalecany przez producenta naciąg paska?

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 4 Sierpień 2019, 12:56   

arturromarr, Musiałbyś mieć fabryczny przyrząd. Ja po założeniu paska obracam kilka razy wał. Wtedy pasek się dopiero układa na kołach i czasem wymaga ponownego naciągnięcia. Potem próbuję obrócić pasek o 90° w bok. Powinien się przekręcać łatwo a powyżej już ciężko. to stara metoda i skuteczna. Ta metoda jeszcze nigdy mnie nie zawiodła ;)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 578
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 5 Sierpień 2019, 22:47   

Pewnie tak zrobię jak piszesz, ale jak określa producent naciąg, wartość ugięcia pod pewnym naciskiem?
Jest gdzieś dostępny opis fabryczny?

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 6 Sierpień 2019, 11:15   

Jest opis ale nie ma nic o strzałce ugięcia. Żadnych standardowych danych. Jest tylko mowa o użyciu dedykowanego przyrządu i tyle.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 578
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 6 Sierpień 2019, 12:32   

Szkoda, bo może bym nawet coś dorobił, żeby precyzyjnie ustawić.
Dawniej przed rolkami z samo-napinaczami wykręcałem paski, ale miałem poczucie niedokładności tej metody.
Śruby się przykręca kluczem dynamometrycznym, a taka strategiczna część jak pasek "na oko" czyli w tym przypadku "na łapę".

 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 578
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 24 Wrzesień 2019, 23:25   

Rozrząd wymieniony, z powodu braku przyrządu zgodnie z regułą: obrotu paska o 90 stopni.
Ktoś zwrócił mi uwagę, że w dokumentacji serwisowej ten silnik ma podaną znacznie mniejszą ilość jednostek naciągu od pozostałych silników. Zakładając, że tamte nie są napięte tak, że nie da się paska obrócić, to w moim powinien być luźniejszy. Poprzedni pasek dawał się obrócić o około 150 stopni. Założyłem, że był stary i wyciągnięty, ale teraz myślę, że może był prawidłowo naciągnięty.
Mam z tego powodu zmartwienie, bo podobno wałki z za mocno naciągniętymi paskami powodują "wycie" rozrządu w tych silnikach.
Nie wiem czy rozbierać i luzować? Dlatego tak nie chciałem ustawiać na obracanie paska, ale co było robić.



SAM_4074.jpg
Uszczelnienie wałka rozrządu i pokrywy zaworów.
Plik ściągnięto 16 raz(y) 172,51 KB

SAM_4081.jpg
Uszczelnienie wału korbowego też.
Plik ściągnięto 10 raz(y) 180,09 KB

SAM_4087.jpg
Zablokowane koło wałka rozrządu.
Plik ściągnięto 13 raz(y) 168,11 KB

SAM_4089.jpg
Wymieniona pompa wody.
Plik ściągnięto 11 raz(y) 171,37 KB

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
jarulis
Mechanik



Mój samochód: C5
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Sedan
Rok prod.:: 2010
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 491
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 25 Wrzesień 2019, 06:57   

A wyje?
Pisząc o obrocie paska masz na myśli jego skrecenie o 90°?
Też tak złożyłem w ZX (LFZ) na początku tej dekady i przejeździłem wiele tys. km. Nic się nie działo. Zostawiłbym i skontrolował za jakiś czas.

_________________
Pozdrawiam! Jarek

https://www.pajacyk.pl/#index
 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 578
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 25 Wrzesień 2019, 08:24   

Tak skręcanie.
W instrukcji warsztatowej są podane wartości dla silników:
Silniki: LFZ - LFW: 30 ± 2 jednostki SEEM
Silniki: RGX - RFU: 16 ± 2 jednostki SEEM.
Skąd może wynikać taka różnica i jak to odnieść do metody skręcania paska?
LFZ to chyba 1.8i. Mają wspólny rysunek i tabelkę więc jakby jedna rodzina. Może jednak ten drugi ma krótszy odcinek paska na którym robi się pomiar, lub sam pasek ma inną szerokość.
Ja też tak robiłem kiedyś w dwóch swoich autach, ale teraz w XMenie, bardziej mi zależy, żeby było bliżej zaleceń fabryki, bo auto robi się wiekowe i o części będzie coraz trudniej.

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
jarulis
Mechanik



Mój samochód: C5
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Sedan
Rok prod.:: 2010
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 491
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 25 Wrzesień 2019, 09:12   

Może to wynikać z grubości paska. Do grubszych pasków podaje się większy moment.
Różnica to ok. 100Nm.

Wg.: TEJ tabeli.

_________________
Pozdrawiam! Jarek

https://www.pajacyk.pl/#index
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Wrzesień 2019, 20:42   

Pasek się wyciągnie. Dobrze aby nie pękł ale dobrze też aby nie przeskoczył....

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA