Użytkownicy
Grupy
Statystyki


Poprzedni temat «» Następny temat
Opis wymiany rozrządu XM 2.0 turbo
Autor Wiadomość
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Poj. silnika (cm3): 2
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 356
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 2011-05-29, 12:48   Opis wymiany rozrządu XM 2.0 turbo

Poniżej przedstawiam opis wymiany rozrządu xm 2.0 turbo, przy czym opis dotyczy wymiany rozrządu ze starego na nowy, a nie po demontazu głowicy, gdzie ustawianie wymaga większej finezji. w opisie posługuję sie rysunkiem rozrządu niemal identycznym jak w opisanym silniku, położenie koła zębatego pompy wody jest nieco inne jest ona usytuowana bliżej rolki napinacza

 
 
grigori333
Mechanik
Janusz



Mój samochód: citroen C5 / Saxo / BX
Poj. silnika (cm3): 2147483647
Paliwo: benzyna / diesel / Bp
Wersja:: Hatchback HPi Exclusive / Hatchback
Rok prod.:: 2002 / 2002 / 1984
SKYPE - login: tynski.janusz
Pomógł: 76 razy
Dołączył: 27 Maj 2010
Posty: 3215
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-05-29, 13:01   

MAX napisał/a:
Poniżej przedstawiam opis wymiany rozrządu xm 2.0 turbo

I gdzie ten opis ?

_________________
niech moc będzie z DS
 
 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Poj. silnika (cm3): 2
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 356
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 2011-05-29, 13:01   

Przy wymianie rozrządu wymieniamy na nowe:
1. pasek rozrządu
2. pompa wody - pompa wody obliczona jest na prawidłowe działanie w granicach 100 tys kilometrów, nawet jesli działa poprawnie bezwzględnie należy ja wymienić, u mnie poprzednik nie wymienił, przejechałem tym xmem 50 tys i pompa padła, tak więc całay rozrzad trzeba było zrobić ponownie - koszt pompy wody od 60 - 130 zł zależnie od producenta. pompy te sa używane w kilkunastu samochodach
3. rolka napinacza - opcjonalnie, choć powinno się ja wymienić bo łozysko jest zabudowane i ma tyle smaru ile wtłoczono w nie przy produkcji. z czasem smaru ubywa i rolka brzydko swiszczy i dostaje luzów.

Kolejnoć czynnosci:

1. podnosimy samochód w położenie max
2. podpieramy silnik - aby dostać się do mechanizmy rozrządu konieczne jest zdemontgowanie mocowania silnika - demontujemy całą łapę - stąd koniecznosć jego podparcia
3. podpieramy samochód za podłuznicę obok silnika
4. zdejmujemy koło
5. spuszczamy płyn chłodzący z układu odkręcając dolny zawór przy chłodnicy
6. luzujemy alternator i pompę lhm
7. zdejmujemy paski klinowe alternatora i pompy lhm
8. odkręcamy srubę mocująca koło pasowe na wale korbowym - sruba jest mocno dokręcona, czasem aby ją odkręcić należy zablokować koło zamachowe sprzęgła w tym celu dochodzi jeszcze odkręcenie rozrusznika i zablokowanie koła na zębach
9. odkrecamy dolna plastikową pokrywę rozrządu
10. odkręcamy górna plastikowa pokrywę rozrządu

 
 
grigori333
Mechanik
Janusz



Mój samochód: citroen C5 / Saxo / BX
Poj. silnika (cm3): 2147483647
Paliwo: benzyna / diesel / Bp
Wersja:: Hatchback HPi Exclusive / Hatchback
Rok prod.:: 2002 / 2002 / 1984
SKYPE - login: tynski.janusz
Pomógł: 76 razy
Dołączył: 27 Maj 2010
Posty: 3215
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-05-29, 13:03   

Odrazu lepiej

_________________
niech moc będzie z DS
 
 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Poj. silnika (cm3): 2
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 356
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 2011-05-29, 13:04   

schemat rozrządu xm 2.0 turbo



Rozrząd 2.0 turbo.png
Plik ściągnięto 1068 raz(y) 107,8 KB

 
 
Jacoll
Mechanik
Jacek



Mój samochód: C5 2,2 HDI
Poj. silnika (cm3): 2179
Paliwo: ON
Wersja:: break exclusive
Rok prod.:: 2002
SKYPE - login: jacoll72
Pomógł: 113 razy
Dołączył: 31 Paź 2010
Posty: 2490
Skąd: Lipinki Łużyckie FZA
Wysłany: 2011-05-29, 13:06   

Juz mialem sie upominac o fotki !!!!

_________________
Pozdrawiam Jacek :-)
 
 
 
grigori333
Mechanik
Janusz



Mój samochód: citroen C5 / Saxo / BX
Poj. silnika (cm3): 2147483647
Paliwo: benzyna / diesel / Bp
Wersja:: Hatchback HPi Exclusive / Hatchback
Rok prod.:: 2002 / 2002 / 1984
SKYPE - login: tynski.janusz
Pomógł: 76 razy
Dołączył: 27 Maj 2010
Posty: 3215
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-05-29, 13:10   

Jacoll napisał/a:
Juz mialem sie upominac o fotki !!!!

kolega MAX, lubi dzielić temat na kilka postów.

_________________
niech moc będzie z DS
 
 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Poj. silnika (cm3): 2
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 356
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 2011-05-29, 13:20   

11. pod kołem pasowym jest jeszcze pierscień dystansowy należy go zdjąć
12. kiedy mamy rozrząd na miejscu ustawiamy klin wału korbowego między dwoma znakami na obudowie, w tym celu pokręcamy srubą na kole zębatym wałka rozrządu
13. na przeciw klina na kole zębatym wału korbowego znajduje się napunktowana kreska, w tym miejscu zaznaczamy ząb na starym pasku żębatym niezmywalnym flamastrem
14. Na kole żębatym wałka rozrządu nie ma znaków do ustawiania, taki znak musimy sobie zrobić sami, w tym celu w dowolnym górnym punkcie koła zębatego wałka rozrządu punktujemy kropkę lub kreskę, zaznaczamy tez to miejsce na starym pasku rozrządu
15. odkręcamy rolkę napinacza i zdejmujemy stary pasek rozrządu
16. wymieniamy pompę wody - kilka srub 10, i wkładamy nową smarując uszczelkę silikonem - uważać aby nie w nadmiarze
17. zakładamy nową rolkę napinacza
18. liczymy iloć zębów między oznaczonymi kreskami na starym pasku rozrządu
19. na nowym pasku zaznaczamy kreską ząb, który będzie w miejscu kreski na kole zębatym wału korbowego
20. liczymy iloć zębów jaka nam wyszła i zaznaczamy drugą kreską - to będzie miejsce styku z napunktowanym wgłębieniem zęba na kole zębatym walka rozrządu
21. zakładamy nowy pasek rozrządu - kreski na kołach i pasku muszą się zgadzać - pasek zakladamy zawsze tak by patrząc na rozrząd można było przeczytać napisy na pasku. nowe paski nie mają oznaczenia kmierunkowego -więc zasada jest taka
22. napinamy pasek napinaczem do zcego będzie potrzebny klucz kwadratowy, można go zrob ić z długiej sruby 8, które za 2-3 zł kupimy o długosci 1m w obi. docinamu 20 cm, sklepujemy koniec na kwadrat i wyginamy pod katem 90 stopni na długosci ok 4 cm
23. dokręcamy napinacz sruba 13

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Poj. silnika (cm3): 2
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 356
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 2011-05-29, 13:27   

Pozostaje nam już kmontaż czyli zakładmmy obie obudowy, dokręcamy łapę mocowania silnika, zakładamy pierscien dystansowy na wale korbowym, koło pasowe, zakładamy paski klinowwe, zalewamy płyn do układu i w zasadzie koniec pracy.
Koszty wymiany:
1. pasek rozrządu od 39 - 80 zł zależy jaki chcemy
2. pompa wody od 60 - 130
3. rolka napinacza - ok 60 zł
4. ewentualnie nowy płyn do układu jesli nie łapiemy starego - ok 80 zł, wchodzi ok 8 litrów, z odpowietrzaniem koło 9
5. smigamy na spokojnie
MAX

 
 
MAX
Mechanik


Mój samochód: XMII
Poj. silnika (cm3): 2
Paliwo: Benzyna
Wersja:: MKII
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Cze 2010
Posty: 356
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 2011-05-29, 13:33   

Cała wymiana rozrzadu z ustawienie nie zajmie więcej niż 20 minut ale dostanie się do rozrządu i późniejsze skrecenie wszystkiego jakies 3 godziny. Calosć jest bardzo prosta więc nie ma się czego obawiać

 
 
jarulis
Mechanik



Mój samochód: ZX
Poj. silnika (cm3): 1800
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Aura
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 177
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2012-01-22, 19:58   

Witam,
Ponieważ przerabiałem ostatnio ten temat w silniku XU (bez turbo) pozwalam sobie uzupełnić wątek o fiszki z manuala.
Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że koło pasowe na wale głównym i koło zębate wałka rozrządu mają swoje znaki (patrz zdjęcie 3.6 i 3.7 w załączonych fiszkach). Potrzeba tylko śrubę M8 i M10.
Co do liczenia zębów - nie robiłem tego. Natomiast wydaje się, że różnica jednego skoku (ok. 1cm) jest do zauważenia. Po prostu naciągnąłem pasek jak potrafiłem najmocniej w części prostej - ciągnącej bezpośrednio wałek rozrządu z wału korbowego.
Bardzo istotne jest mocne napięcie rolki napinacza. Po złożeniu obróciłem wałem kilka razy, potem zblokowałem jw. wałek rozrządu i już ręcznie naciągnąłem pasek kręcąc kołem pasowym. Powstały luz w drugiej części paska wybrałem rolką.
Dodatkowo z informacji mechaników, z którymi się kontaktowałem bardzo ważne jest by zadbać o uszczelnienia obu wałów. Ja wymieniłem oba uszczelniacze i pompę wody dla spokoju.
Poniżej wspomniane fiszki.


_________________
Frajdy i przyczepności! Jarek
 
 
audikom

Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B , G
Wersja:: Mk I
Rok prod.:: 1992
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 18 Wrz 2011
Posty: 325
Skąd: Puławy
Wysłany: 2012-01-24, 14:00   Dobry materiał

Czy miałeś jakieś problemy z odkręceniem dokręceniem śruby koła pasowego wału korbowego.
Czy robiłeś tak jak w opisie z opuszczaniem silnika i tak dalej.
Czy wymiana uszczelniaczy jest prosta , czy była konieczna i ewentualnie jakich użyłeś na wymiane.
Na fiszce 4-tej rys. 5.2 to element do blokowania wału przy odkręcaniu śruby koła pasowego czy tylko zabezpieczenie przed poruszeniem wałem przy ustawianiu rozrządu.
Pytam bo ewnt. musiałbym sobie dorobić.

_________________
KK
 
 
jarulis
Mechanik



Mój samochód: ZX
Poj. silnika (cm3): 1800
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Aura
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 177
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2012-01-24, 19:04   

Miałem problemy z odkręceniem śruby koła pasowego, ale poszedłem po rozum do głowy i wrzuciłem 5-kę, posadziłem mamę za kółkiem i kazałem wciskać środkowy pedał, potem przedłużyłem klucz długą rurką (ok. 1m) i poszło. Można to zrobić jeszcze jak auto jest na kołach, ale trzeba maksymalnie skręcić koła. Dokręcenie momentem 110Nm zrobiłem już zwykłym kluczem dynamometrycznym. Gwint jest prawy, więc odkręcasz w lewo. Niby oczywiste, ale po kilku godzinach miałem obiekcje ;)
Nie odkręcałem łapy i nie opuszczałem silnika, ale ja nie mam turbiny. Po zdjęciu obudowy rozrządu (trzy plaskowe elementy) będziesz wiedział czy pasek przechodzi przez łapę. Wydaje mi się to mało prawdopodobne.
Wymiana uszczelniaczy w moim przypadku była konieczna, ponieważ nie znam historii auta. Nic bardziej nie wkurza jak się narobisz, a po kilku miesiącach zaczyna sączyć i masz powtórkę z rozrywki. Konsultowałem się ze znajomym mechanikiem polecał mi wymianę uszczelnień. Założyłem Elringa na wał korbowy i Corteco na wałek rozrządu. Sama wymiana nie była trudna. Uszczelnienie wałka rozrządu wymaga zdjęcia koła i popuszczenia najbliższego mostka. Być może można go wymienić bez tego, ale ja wymieniałem wałek i uszczelnienie samo wyszło. Na wale głównym był róznież Elring - z metalową wstawką, aby go wyjąć wkręciłem blachowkręta i podważyłem. Poszło gładko.
Zabezpieczenie wału nie jest moim zdaniem konieczne. Trudno go mimowolnie przestawić, poza tym jeśli się zdarzy to zakładasz koło pasowe, które na znaku pokazuje prawidłowe ustawienie. Wydaje się, że jedynym momentem kiedy to możliwe jest zakładanie nowego paska. Jako nowicjusz z obawy przed przestawieniem wału kupiłem zabezpieczenie i go użyłem.
W wielu materiałach dotyczących wymiany paska rozrządu jest mowa o specjalnym przyrządzie do odpowiedniego napięcia paska. Podobno pasek powinien być tak napięty, aby z trudem moża było go obrócić o 90°. Tak zrobiłem.

Koszty:
Zestaw j.n. - 220,00zł + koszty przesyłki
Zawartość zestawu:
1. Rolka napinająca Ina [szt] 1
Średnica zewnętrzna [mm] 59
Szerokość [mm] 22 mm
Sterowanie rolką napinacza : mechaniczne
2. Pasek rozrządu Dayco [szt] 1
Ilość zębów [szt] 114
Szerokość [mm] 17 mm
3. Pompa wody Idromeg [szt] 1
Ilość zębów [szt] 20

Uszczelnienia:
Elring 42X62X7 - 46,18zł
Corteco 36x50x7 - 37,00zł
Oba simmeringi kierunkowe.

Zestaw zabezpieczeń pozycji wału głównego 13-K296 - 75,00zł + koszty przesyłki.

_________________
Frajdy i przyczepności! Jarek
 
 
audikom

Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B , G
Wersja:: Mk I
Rok prod.:: 1992
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 18 Wrz 2011
Posty: 325
Skąd: Puławy
Wysłany: 2012-01-25, 13:41   

Dzięki za dokładny opis .
Robiłeś to z kanału czy na płaskim.

_________________
KK
 
 
jarulis
Mechanik



Mój samochód: ZX
Poj. silnika (cm3): 1800
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Aura
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 177
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2012-01-25, 20:10   

Korzystałem częściowo z kanału. Ale powinno się wszystko dać z płaskiego. Powodzenia.

_________________
Frajdy i przyczepności! Jarek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA