Cytrus1982
Mój samochód: citroen jumpy
Poj. silnika (cm3): 1905
Paliwo: ON
Wersja:: D
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 17 Kwi 2011 Posty: 89 Skąd: Łódź
Wysłany: 20 Kwiecień 2011, 22:26 Zaniżający czujnik temperatury silnika!!
Witam
Mam problem z wskaźnikiem temperatury silnik citroenie jumpy 1.9D '97
Mianowicie zaniża ok 10 st.
Wskaźnik pokazuje po rozgrzaniu silnika temp. 78-79st.
Wymieniłem termostat- nie pomogło.
Zagotowałem wodę w czajniku (przy aucie:) wsadziłem do niego czujnik i wskaźnik też zaniżał bo pokazywał 80-85st.
Wymieniłem czujnik temp. na nowy i teraz zaniża o ok 5-6st. tak wyliczyłem bo pokazuje teraz temp. nagrzanego silnika ok 82-83st.
Wentylator na chłodnicy włącza się gdy wskaźnik pokazuje ok 90-91st.
Z tego co wyczytałem to ten czujnik załącza wentylator w temp. 92-97st. jeśli się nie mylę..
Nie wiem co jeszcze można sprawdzić by znaleźć przyczynę może wskaźnik w zegarach już ledwo dyszy i żąda emerytury?
Wiecie może czy za mocny lub za słaby bezpiecznik wsadzony odpowiadający za te pomiary może zaniżać temperaturę? Tylko nie wiem który to?
Może okablowanie czujnik-wskaźnik coś z przewodzeniem prądu mają nie tak?
Podsuńcie jakieś pomysły...... staram się nie dopuścić myśli co do wymiany zegarów ale chyba wszystko na to wskazuje:(
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 22 Kwiecień 2011, 20:53
Żadne bezpieczniki raczej nie mają tu nic do wskazań. Skoro wymieniłeś czujnik to oznacza, że jest on ok. Musisz po prostu zobaczyć w tablicy z zegarów, czy jest jakiś trymer kompensujący wskazania. Wskaźniki wychyłowe działają na zasadzie cewki i magnesu. W zależności jaki prąd przezeń płynie - o tyle przekręci sie wskazówka, zamocowana na ceweczce. Mają one dużą rozbieżność i zazwyczaj jest to kompensowane poprzez zmianę oporności, opornika bocznikowego.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Cytrus1982
Mój samochód: citroen jumpy
Poj. silnika (cm3): 1905
Paliwo: ON
Wersja:: D
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 17 Kwi 2011 Posty: 89 Skąd: Łódź
Wysłany: 23 Kwiecień 2011, 20:11
W takim razie będę musiał rozebrać zegary i poszperać troszke.
Nie wiem czy cię dobrze zrozumiałem ale chodzi o pewną forme kalibracji tego wskaźnika, tak?
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Kwiecień 2011, 00:00
Cytrus1982 napisał/a:
W takim razie będę musiał rozebrać zegary i poszperać troszke.
Nie wiem czy cię dobrze zrozumiałem ale chodzi o pewną forme kalibracji tego wskaźnika, tak?
Ja to przerabiałem w swoim samochodzie. Mam dwa identyczne XMy i jeden także zaniża temp prawie o 10st. Zamieniłem termistorki i było identycznie. Wina leży po stronie wskaźników wychyłowych, jak wcześniej pisałem. Jak nie będzie trymerka to na pewno w samym wskaźniku można podstroić śrubką tą różnicę wskazań.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Cytrus1982
Mój samochód: citroen jumpy
Poj. silnika (cm3): 1905
Paliwo: ON
Wersja:: D
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 17 Kwi 2011 Posty: 89 Skąd: Łódź
Wysłany: 25 Kwiecień 2011, 14:01
A jak wygląda ten termistorek i trymerek i co to jest? to jest wymienialne/rozbieralne? Wiem może moje pytanie podjeżdża amatorką ale w elektronice takich szczegółów jestem nie na najwyższym poziomie ale szybko się uczę;) może miałbyś jakieś fotko tego 'mikroprocesora' wskaźnikowego:)?
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Kwiecień 2011, 20:39
Cytrus1982, Termistor ,to żargonem mówiąc - czujnik temperatury Trymer to zaś popularnie potencjometr.
Wklej fotki ze swojego króćca wodnego. Tam na pewno są te elementy. Nie wiem, czy aby wymieniłeś ten co trzeba
Niebieski jest na pewno od wskaźnika temperatury.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Cytrus1982
Mój samochód: citroen jumpy
Poj. silnika (cm3): 1905
Paliwo: ON
Wersja:: D
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 17 Kwi 2011 Posty: 89 Skąd: Łódź
Wysłany: 25 Kwiecień 2011, 21:41
no teraz to coś kumam czujnik wymieniłem niebieski, jest tam jeszcze jeden zielony (są tylko dwa zielony i niebieski) ale on odpowiada za temp do włączania świec żarowych (tak mi się wydaje, popraw mnie jak się mylę). Ale ok w kleje fotke ale raczej nie ma tam trymerka . Poszperam jeszcze przy zegarach może tam się schował skubaniec:)
Dzięki wielkie za pomocne odpowiedzi
Cytrus1982
Mój samochód: citroen jumpy
Poj. silnika (cm3): 1905
Paliwo: ON
Wersja:: D
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 17 Kwi 2011 Posty: 89 Skąd: Łódź
Wysłany: 25 Kwiecień 2011, 22:04
Tu jest foto zegarów od tyłu, kółkiem zaznaczyłem stronę po której jest ten wskaźnik
Jest tam taki mały otwór między tymi trzema bolcami a tym pustym otworem na wkład z żaróweczką może to być ta regulacja wychylenia tej wskazówki? Czy bardziej rozebrać te zegary jeśli w ogóle się da je bardziej rozebrać?
Zegarów jeszcze nie wyciągałem tylko foto z netu ściągnąłem
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Kwiecień 2011, 22:13
Widać, że bardzo prosyty układ jest w Xantii Widocznie jedyna regulacja będzie w samym wskaźniku wychyłowym.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum