Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
1.4 VTi - Sprzęgło pompy wody - kontrolka temperatury pły
Autor Wiadomość
bolon

Mój samochód: Citroen C3 II
Poj. silnika (cm3): 1400
Paliwo: Pb
Wersja:: SC
Rok prod.:: 2010
Dołączył: 03 Kwi 2024
Posty: 3
Skąd: Łódź
Wysłany: 3 Kwiecień 2024, 16:01   1.4 VTi - Sprzęgło pompy wody - kontrolka temperatury pły

Witam wszystkich forumowiczów

Jestem świeżym użytkownikiem Citroena C3 II 1.4VTi. Ostatnio jadąc z pracy zapaliła się kontrolka temperatury cieczy chłodzącej. Ciecz w zbiorniczku wyrównawczym jest na odpowiednim poziomie. Temperatura cieczy pomierzona przez OBD też jest ok
(nie do końca bo okazuje się, że samochód jeździ niedogrzany - max. 70 stopni jeżdżąc po mieście ale to temat na osobny wątek- pewnie termostat) więc dojechałem do domu.
Po ostudzeniu auta następnego dnia odpalam i natychmiast zapala kontrolka i załącza się wentylator chłodnicy. Temperatura pomierzona Car Scannerem również prawidłowa - przy zgaszonym silniku okolice temperatury otoczenia. Zczytałem błąd P023b - sterowanie odsprzęganej pompy płynu chłodzącego.

W sieci znalazłem również, że ten błąd może pokazać się przy przepaleniu bezpiecznika F5 który to również odpowiada za obwód podgrzewacza odmy. Pierwsze co to wymieniłem bezpiecznik który po włączeniu zapłonu od razu się przepala. Uznałem, że ww. element doznał uszkodzenia i trzeba będzie wymienić wąż odmy.

Wróciłem jednak do elementu do którego wprost odwołuje się błąd P023b czyli tego sprzęgła pompy wody. Odpiąłem kabelek sterujący prowadzący do owego sprzęgła (czy też napinacza?) i sprawdzić jeszcze raz temat bezpiecznika - pomyślałem, ze może jednak ma on jakiś związek z tym obwodem. Okazało się jednak, ze nie - znów się przepalił. Spróbowałem natomiast odpalić samochód i ku mojemu zdziwieniu kontrolka temperatury nie pojawiła się - błąd również zniknął. Pompa wody pracuje - węże robią się ciepłe i działa ogrzewanie w kabinie.
Po krótkiej przejażdżce z wpiętym OBD i wypiętą wtyczką sprzęgła, temperatura max.70 stopni i spada podczas jazdy.
Rezystancja sprzęgła ok. 40 omów.

Póki co stwierdziłem, że bezpiecznik F5 mógł być przepalony od dłuższego czasu a komputer po prostu nie pokazał błędu i teraz wyszło to przy okazji.

Ma ktoś może pomysł co może być przyczyną? Czy wymiana sprzęgła lub raczej całego zestawu pompy będzie tu rozwiązaniem? Raczej serwis tego obszaru i tak mnie czeka bo pasek wielorowkowy jest w kiepskiej formie i cały układ wydaje się mocno zalany olejem ale czy to w ogóle pomoże?

Pozdrawiam

 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4273
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 3 Kwiecień 2024, 16:10   

Witam:) Mnie wyskoczyła takainstrukcja względem tego błędu..piszesz o sprzęgle a może pompa była w stanie rozłączonym z powodu awarii a teraz przez zabiegi pracuje ,bo nie jestem mechanikiem zastrzegam ;-) Pozostawił bym sobie podgląd ze skanera OBD na temperature silnika. I taki temat odnośnie bezpiecznika F5 i innych błędów po spaleniu grzałki odmy na zwarcie może.

 
 
bolon

Mój samochód: Citroen C3 II
Poj. silnika (cm3): 1400
Paliwo: Pb
Wersja:: SC
Rok prod.:: 2010
Dołączył: 03 Kwi 2024
Posty: 3
Skąd: Łódź
Wysłany: 3 Kwiecień 2024, 22:02   

Natrafiłem na oba przytoczone przez Ciebie linki i to właśnie ten dotyczący grzałki odmy nakierował mnie na ten trop. Co do pompy to po ponownym podłączeniu jej i zimnym silniku ponownie wypala błąd - pompa pracuje - sprzęgło jest w pozycji wyciągniętej. Zakładam, że w takiej sytuacji (zimny silnik) powinna ona zostać odłączona co się nie dzieje. Może awaria sprzęgła powoduje, że komputer widzi sygnał wysoki puszczany na owe sprzęgło a odłączenie pompy nie następuje - wypala błąd. Dziś miałem kolejne jazdy testowe, tym razem dłuższe i temperatury ponownie normalne (jak na prawdopodobnie uszkodzony termostat).

 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4273
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 4 Kwiecień 2024, 17:07   

bolon, Pozostaje diagnozować ,sprzegło ,pompe itd..Bo jak piszesz na zimnym powinna być chyba odłączona by silnik pracował ma małym obiegu,po nagrzaniu na mój rozum :mrgreen: powinna pracować..A jęśli nie ma prawidłowych danych pewnie z termostatu choćby wadliwy czujnik temperatury to reszta też szwankuje ,komputer dobiera według informacji jakie dostaje.

 
 
bolon

Mój samochód: Citroen C3 II
Poj. silnika (cm3): 1400
Paliwo: Pb
Wersja:: SC
Rok prod.:: 2010
Dołączył: 03 Kwi 2024
Posty: 3
Skąd: Łódź
Wysłany: 6 Kwiecień 2024, 12:30   

Witam ponownie,

Wczoraj pojechałem do pracy żeby sprawdzić zachowanie przy dłuższej wycieczce. Niestety ale pojawił się kolejny problem. Wentylator chłodnicy w ogóle nie startuje. Na postoju podgrzał się do 102 stopni i wentylator nie włączył nawet pierwszego biegu. Wystystudziłem go trochę ogrzewaniem w kabinie i zgasiłem.
Dziś chciałem sprawdzić reakcję na odłączony czujnik temperatury na termostacie. Odpiąłem go na zimnym silniku i ku mojemu zaskoczeniu auto nie chciało odpalić. Kręcił ale nie odpalał. Podłączyłem go spowrotem i odpalił ale bardzo ciężko (bardzo długo musiałem kręcić). Kolejne odpalenia już normalnie. Jak chodził to odłączyłem czujnik podczas pracy. Reakcja spodziewana - wentylator na drugi bieg i kontrolka temperatury cieczy. Podłączyłem go spowrotem - kontrolka zgasła, wentylator się wyłączył. Po zgaszeniu silnika wentylator znów się włączył na 2 bieg na kilka sekund a potem przez około 2 minuty chodził na pierwszym biegu - znaczy, że wentylator reaguje i działa na obu biegach pomimo odpięcia wtyczki z sprzęgła pompy wody. Ponowne nagrzanie płynu do ok 100 stopni i znów wentylator nie załącza się.

Mam zatem albo problem wynikający z odpięcia wtyczki z sprzęgła albo zupełnie nowy problem który powoduje, że wentylator nie załącza się pomimo tego, że już powinien oraz tego, że jest sprawny i w pewnych warunkach potrafi się włączyć. Nie wiem jak zbadać związek z odpiętą wtyczką sprzęgła bo po podłączeniu jej wentylator chodzi na drugim biegu cały czas.

Na domiar złego okazuje się, że klimatyzacja nie działa - nie załącza się sprężarka więc i wentylator się nie uruchamia.

Chyba sam sobie z tym nie poradzę i zostanie mi zaprowadzenie auta do mechanika ale chciałbym chociaż wiedzieć o czym z nim rozmawiać :roll:

 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4273
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 6 Kwiecień 2024, 15:56   

bolon, Widocznie wtyczki są powiązane z bezpieczeństwem silnika przed przegrzaniem,to długie kręcenie to się zalał kiedy nie chciał odpalać na odpiętej wtyczce..Lepiej niech kumaty mechanik -elektronik ogarnie zasadność wtyczek i czujnika temperatury bo może przez szczegół nie pracuje coś jak powinno..

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA