Przyłącze się do tematu. Wezmę trochę porady z tego postu a trochę z doświadczenia i się okaże co i jak i napisze. Będę wymieniał bez kanału się okaże czy da rade
No i wymiana rozrządu przebiegła pomyślnie bez kanału tez da się zrobić Pierwszy raz robiłem w cytrynie rozrząd i filozofii nie ma żadnej. W kole od wałka klin w wale klin i nic więcej. Więc każdy cytryniarz sobie poradzi
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 594 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2 Sierpień 2019, 15:43
Odkopuję temat, bo chyba nie warto zakładać nowego, skoro chodzi o ten sam silnik.
Zastanawiam się, czy będę musiał odkręcać rozrusznik, żeby zablokować wieniec koła zamachowego, ponieważ mam automat? Niekiedy silniki mają otwór do blokowania wału, czy tu o czymś takim też nie pomyśleli?
Mój samochód: Citroen XM / Xantia /C5 / Picasso
Poj. silnika (cm3): 2.1TD 2.0HDI 1.8
Paliwo: ON/PB/LPG
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 1992 Pomógł: 230 razy Dołączył: 03 Maj 2013 Posty: 4385 Skąd: Kraśnik
Wysłany: 3 Sierpień 2019, 07:20
Za rozrusznikiem powinien być otwór chyba fi8 i blokujesz koło zamachowe. A jak nie to trzeba odkręcić na dole blaszaną osłonę koła zamachowego i na zębach zablokować.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 4 Sierpień 2019, 13:56
arturromarr, Musiałbyś mieć fabryczny przyrząd. Ja po założeniu paska obracam kilka razy wał. Wtedy pasek się dopiero układa na kołach i czasem wymaga ponownego naciągnięcia. Potem próbuję obrócić pasek o 90° w bok. Powinien się przekręcać łatwo a powyżej już ciężko. to stara metoda i skuteczna. Ta metoda jeszcze nigdy mnie nie zawiodła
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 6 Sierpień 2019, 12:15
Jest opis ale nie ma nic o strzałce ugięcia. Żadnych standardowych danych. Jest tylko mowa o użyciu dedykowanego przyrządu i tyle.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 594 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 6 Sierpień 2019, 13:32
Szkoda, bo może bym nawet coś dorobił, żeby precyzyjnie ustawić.
Dawniej przed rolkami z samo-napinaczami wykręcałem paski, ale miałem poczucie niedokładności tej metody.
Śruby się przykręca kluczem dynamometrycznym, a taka strategiczna część jak pasek "na oko" czyli w tym przypadku "na łapę".
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 594 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 25 Wrzesień 2019, 00:25
Rozrząd wymieniony, z powodu braku przyrządu zgodnie z regułą: obrotu paska o 90 stopni.
Ktoś zwrócił mi uwagę, że w dokumentacji serwisowej ten silnik ma podaną znacznie mniejszą ilość jednostek naciągu od pozostałych silników. Zakładając, że tamte nie są napięte tak, że nie da się paska obrócić, to w moim powinien być luźniejszy. Poprzedni pasek dawał się obrócić o około 150 stopni. Założyłem, że był stary i wyciągnięty, ale teraz myślę, że może był prawidłowo naciągnięty.
Mam z tego powodu zmartwienie, bo podobno wałki z za mocno naciągniętymi paskami powodują "wycie" rozrządu w tych silnikach.
Nie wiem czy rozbierać i luzować? Dlatego tak nie chciałem ustawiać na obracanie paska, ale co było robić.
SAM_4074.jpg Uszczelnienie wałka rozrządu i pokrywy zaworów.
Plik ściągnięto 17 raz(y) 172,51 KB
SAM_4081.jpg Uszczelnienie wału korbowego też.
Plik ściągnięto 11 raz(y) 180,09 KB
SAM_4087.jpg Zablokowane koło wałka rozrządu.
Plik ściągnięto 14 raz(y) 168,11 KB
SAM_4089.jpg Wymieniona pompa wody.
Plik ściągnięto 11 raz(y) 171,37 KB
_________________ Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
Mój samochód: C5
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Sedan
Rok prod.:: 2010 Pomógł: 13 razy Dołączył: 30 Lis 2011 Posty: 491 Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 25 Wrzesień 2019, 07:57
A wyje?
Pisząc o obrocie paska masz na myśli jego skrecenie o 90°?
Też tak złożyłem w ZX (LFZ) na początku tej dekady i przejeździłem wiele tys. km. Nic się nie działo. Zostawiłbym i skontrolował za jakiś czas.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 594 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 25 Wrzesień 2019, 09:24
Tak skręcanie.
W instrukcji warsztatowej są podane wartości dla silników:
Silniki: LFZ - LFW: 30 ± 2 jednostki SEEM
Silniki: RGX - RFU: 16 ± 2 jednostki SEEM.
Skąd może wynikać taka różnica i jak to odnieść do metody skręcania paska?
LFZ to chyba 1.8i. Mają wspólny rysunek i tabelkę więc jakby jedna rodzina. Może jednak ten drugi ma krótszy odcinek paska na którym robi się pomiar, lub sam pasek ma inną szerokość.
Ja też tak robiłem kiedyś w dwóch swoich autach, ale teraz w XMenie, bardziej mi zależy, żeby było bliżej zaleceń fabryki, bo auto robi się wiekowe i o części będzie coraz trudniej.
_________________ Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Wrzesień 2019, 21:42
Pasek się wyciągnie. Dobrze aby nie pękł ale dobrze też aby nie przeskoczył....
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum