Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

C4 / C4 Picasso / C4 Grand Picasso - Zamiana oryginalnych felg aluminiowych ET29 na ET 26.

Mario167 - 3 Listopad 2023, 19:43
Temat postu: Zamiana oryginalnych felg aluminiowych ET29 na ET 26.
Witam.Mam w swoim C4 II 2012 1.6 VTI oryginalne koła 6.5" x 16" 4x108. które mają ET 29.
Chciałbym zakupić inne felgi aluminiowe też R16 ,ale one mają ET 26.Czy inny wymiar ET nie będzie przeszkodą. Może któryś z kolegów jeżdzi C4B7 z takim ET ?

CITREON - 3 Listopad 2023, 23:22

ET daje informacje w połączeniu z szerokością felgi. Czy potencjalnie przyszła felga ma taką samą szerokość?
sasun71 - 4 Listopad 2023, 11:34

Mario167, Jak dobrze zrozumiałem opisy w necie to przy tej samej szerokości felgi będziesz miał albo schowaną w karoserie oponę o 3mm albo będzie wystawać więcej o 3mm,bo są ET dodatnie i ujemne..Jest dużo rysunków w necie.
CITREON - 4 Listopad 2023, 14:29

Tak, jeżeli szerokość jest taka sama to przy ET 26 będzie wystawać 3mm względem starej.
dejnekomirek - 4 Listopad 2023, 19:12

Widac wyraznie, ze nie macie wiedzy na temat geometrii osi kierowanej. ET to jest po prostu wielkosc okreslajaca polozenia plaszczyzny styku felgi z piasta kola do srodka geometrycznego felgi. Ta wielkosc ma wplyw na zachowanie tzw. promienia zataczania kola, ktory z kolei pozwala na wystepowanie sily pozwalajacej powrot kol do jazdy na wprost, aby zachowac stabilnosc pojazdu .
zbyt maly promien zataczania (rowniez ujemny) zmniejsza dzialanie rozkladu sil, ale zbyt duzy wytwarza zbyt mocna reakcje kierownicy przy najechaniu jednego kola na przeszkode - moze dojsc do wyrwania kierownicy z rak kierowcy. W zaleznosci od rozwiazan konstrukcyjnych, srednicy kol, szerokosci felg wartosc ET zmienia sie w dosc duzym zakresie i przy doborze felg ma ogromne znaczenie dla bezpieczenstwa. Gdy zmienia sie wymiary kol i opon korzysta sie z kalkulatorow , okreslajacych zmiane wartosci ET dla roznych marek i modeli samochodow. Kalkulatory sa dostepne w necie i nie powinno byc problemu z icj znalezieniem.
Dodam jeszcze, ze czesto dobiera sie rowniez pierscienie dystansowe dla uzyskania poszerzenia osi, ale rowniez do uzyskania prawidlowego ET dla niestandartowych opon i felg.
Dobieranie wymiaru opon i felg to skomplikowana sprawa i majaca duze znaczenie dla bezpieczenstwa ruchu pojazdow. Oczywiscie czesto generuje to duze koszty . Zakladanie nieseryjnych kol to nie tylko problem ze zmiszczeniem sie kol w nadkolu, to rowniez duza odpowiedzialnosc z bezpieczenstwem. Uczulam na to.

CITREON - 4 Listopad 2023, 21:17

Gdzie to widać wyraźnie?
Mario167 - 5 Listopad 2023, 08:31

Panowie, moim zdaniem obawiam się czy zmiana ET nie wpłynie na to że nie da się tych kół założyć na przednią oś, bo będą obcierały zaciski hamulcowe.
sasun71 - 5 Listopad 2023, 11:21

Mario167, Wszystko jest możliwe jak nie jest do sprawdzenia na żywo,dla przykładu w xsarze klocki hamulcowe wymieniłem -odciąłem kabel czujnika bo nie miała takiego wyposażenia ,po czasie klocki piszczą..dopiero ślad na feldze pokazał że plastyk po kablu się wychylił z klocka i darł po feldze robiąc piski..zaledwie kilka milimetrów różnicy między zaciskiem a felgą.
dejnekomirek - 5 Listopad 2023, 12:23

Mario167 napisał/a:
obawiam się czy zmiana ET nie wpłynie na to że nie da się tych kół założyć na przednią oś, bo będą obcierały zaciski hamulcowe.


To jest wprost smieszne: martwisz sie o obcieranie felg, a nie pomyslisz o tym, ze mozesz spowodowac wypadek , wiozac swoja rodzine? To smieszne nie jest, to jest bardzo powazne!

Zmiana ET o 3 mm moze miescic sie w tolerancji, byc moze da sie to sprawdzic w kalkulatorze. A moze lepiej byloby sprawdzic to w firmie zajmijacej sie doborem felg, jesli sam nie dajesz rady?

Swoja droga to jestem ciekawy, czy w Polsce ktokolwiek sprawdza homologacje na opony i felgi w samochodzie? Przeciez to bardzo powazna sprawa. W Niemczech wymiar opon i felg musi zgadzac sie z wpisem w dowod i ewentualnie z homologacja modelu samochodu, tj. dopuszczone sa inne rozmiary, jesli w danym modelu wystepuja. Jesli ktos chce eksperymentowac musi uzyskac odpowiednie dokumenty i uzyskac wpis w dokumentacji. Jazda na innych wymiarach grozi duzymi konsekwencjami i problemami przy kontroli, wzglednie przy wypadku. Ktos powie . czepiaja sie, a ja powiem, ze maja racje. Wyglad samochodu to pikus w stosunku do bezpieczenstwa.

Mario167 - 7 Listopad 2023, 19:46

dejnekomirek napisał/a:

To jest wprost smieszne: martwisz sie o obcieranie felg, a nie pomyslisz o tym, ze mozesz spowodowac wypadek , wiozac swoja rodzine? To smieszne nie jest, to jest bardzo powazne!


Trochę się zagolopowałeś z tym twoim wpisem.
Po pierwsze min. to forum jest po to aby podyskutować,zapytać,dopytać w interesującym nas temacie,a nie odrazu lecieć do firmy, mechanika.
A po drugie nikt normalny nie będzie na siłę zakładał kół do samochodu gdyby coś miało być nie tak jak należy.

dejnekomirek - 7 Listopad 2023, 21:06

No tak, to ja jestem winien, ze osmielilem sie zabrac glos w tej, jakze tlumnej dyskusji. Bardzo przepraszam jasnie pana. Nastepnym razem nie bede rozpowszechniac swojego zdania i tylko tyle. Szkoda, bo ten temat nadal jest w Polsce biala karta w ksiedze wiedzy tajemnej. Widac to zreszta w tej dyskusji. Jeszcze raz przepraszam, ale tak naprawde nie jest mi milo. Pozdrawiam
Mario167 - 18 Listopad 2023, 10:54

z info uzyskanego z serwisu Citroena
-Fabrycznie widnieje oznaczenie "7 J16 CH4-29" w przypadku felg aluminiowych.
a poniżej link do kalkulatora dla zainteresowanych
https://www.oponeo.pl/kalkulator-et-felg


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group