Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

XM - Opis wymiany rozrządu XM 2.0 turbo

MAX - 29 Maj 2011, 11:48
Temat postu: Opis wymiany rozrządu XM 2.0 turbo
Poniżej przedstawiam opis wymiany rozrządu xm 2.0 turbo, przy czym opis dotyczy wymiany rozrządu ze starego na nowy, a nie po demontazu głowicy, gdzie ustawianie wymaga większej finezji. w opisie posługuję sie rysunkiem rozrządu niemal identycznym jak w opisanym silniku, położenie koła zębatego pompy wody jest nieco inne jest ona usytuowana bliżej rolki napinacza
grigori333 - 29 Maj 2011, 12:01

MAX napisał/a:
Poniżej przedstawiam opis wymiany rozrządu xm 2.0 turbo

I gdzie ten opis ?

MAX - 29 Maj 2011, 12:01

Przy wymianie rozrządu wymieniamy na nowe:
1. pasek rozrządu
2. pompa wody - pompa wody obliczona jest na prawidłowe działanie w granicach 100 tys kilometrów, nawet jesli działa poprawnie bezwzględnie należy ja wymienić, u mnie poprzednik nie wymienił, przejechałem tym xmem 50 tys i pompa padła, tak więc całay rozrzad trzeba było zrobić ponownie - koszt pompy wody od 60 - 130 zł zależnie od producenta. pompy te sa używane w kilkunastu samochodach
3. rolka napinacza - opcjonalnie, choć powinno się ja wymienić bo łozysko jest zabudowane i ma tyle smaru ile wtłoczono w nie przy produkcji. z czasem smaru ubywa i rolka brzydko swiszczy i dostaje luzów.

Kolejnoć czynnosci:

1. podnosimy samochód w położenie max
2. podpieramy silnik - aby dostać się do mechanizmy rozrządu konieczne jest zdemontgowanie mocowania silnika - demontujemy całą łapę - stąd koniecznosć jego podparcia
3. podpieramy samochód za podłuznicę obok silnika
4. zdejmujemy koło
5. spuszczamy płyn chłodzący z układu odkręcając dolny zawór przy chłodnicy
6. luzujemy alternator i pompę lhm
7. zdejmujemy paski klinowe alternatora i pompy lhm
8. odkręcamy srubę mocująca koło pasowe na wale korbowym - sruba jest mocno dokręcona, czasem aby ją odkręcić należy zablokować koło zamachowe sprzęgła w tym celu dochodzi jeszcze odkręcenie rozrusznika i zablokowanie koła na zębach
9. odkrecamy dolna plastikową pokrywę rozrządu
10. odkręcamy górna plastikowa pokrywę rozrządu

grigori333 - 29 Maj 2011, 12:03

Odrazu lepiej
MAX - 29 Maj 2011, 12:04

schemat rozrządu xm 2.0 turbo
Jacoll - 29 Maj 2011, 12:06

Juz mialem sie upominac o fotki !!!!
grigori333 - 29 Maj 2011, 12:10

Jacoll napisał/a:
Juz mialem sie upominac o fotki !!!!

kolega MAX, lubi dzielić temat na kilka postów.

MAX - 29 Maj 2011, 12:20

11. pod kołem pasowym jest jeszcze pierscień dystansowy należy go zdjąć
12. kiedy mamy rozrząd na miejscu ustawiamy klin wału korbowego między dwoma znakami na obudowie, w tym celu pokręcamy srubą na kole zębatym wałka rozrządu
13. na przeciw klina na kole zębatym wału korbowego znajduje się napunktowana kreska, w tym miejscu zaznaczamy ząb na starym pasku żębatym niezmywalnym flamastrem
14. Na kole żębatym wałka rozrządu nie ma znaków do ustawiania, taki znak musimy sobie zrobić sami, w tym celu w dowolnym górnym punkcie koła zębatego wałka rozrządu punktujemy kropkę lub kreskę, zaznaczamy tez to miejsce na starym pasku rozrządu
15. odkręcamy rolkę napinacza i zdejmujemy stary pasek rozrządu
16. wymieniamy pompę wody - kilka srub 10, i wkładamy nową smarując uszczelkę silikonem - uważać aby nie w nadmiarze
17. zakładamy nową rolkę napinacza
18. liczymy iloć zębów między oznaczonymi kreskami na starym pasku rozrządu
19. na nowym pasku zaznaczamy kreską ząb, który będzie w miejscu kreski na kole zębatym wału korbowego
20. liczymy iloć zębów jaka nam wyszła i zaznaczamy drugą kreską - to będzie miejsce styku z napunktowanym wgłębieniem zęba na kole zębatym walka rozrządu
21. zakładamy nowy pasek rozrządu - kreski na kołach i pasku muszą się zgadzać - pasek zakladamy zawsze tak by patrząc na rozrząd można było przeczytać napisy na pasku. nowe paski nie mają oznaczenia kmierunkowego -więc zasada jest taka
22. napinamy pasek napinaczem do zcego będzie potrzebny klucz kwadratowy, można go zrob ić z długiej sruby 8, które za 2-3 zł kupimy o długosci 1m w obi. docinamu 20 cm, sklepujemy koniec na kwadrat i wyginamy pod katem 90 stopni na długosci ok 4 cm
23. dokręcamy napinacz sruba 13

MAX - 29 Maj 2011, 12:27

Pozostaje nam już kmontaż czyli zakładmmy obie obudowy, dokręcamy łapę mocowania silnika, zakładamy pierscien dystansowy na wale korbowym, koło pasowe, zakładamy paski klinowwe, zalewamy płyn do układu i w zasadzie koniec pracy.
Koszty wymiany:
1. pasek rozrządu od 39 - 80 zł zależy jaki chcemy
2. pompa wody od 60 - 130
3. rolka napinacza - ok 60 zł
4. ewentualnie nowy płyn do układu jesli nie łapiemy starego - ok 80 zł, wchodzi ok 8 litrów, z odpowietrzaniem koło 9
5. smigamy na spokojnie
MAX

MAX - 29 Maj 2011, 12:33

Cała wymiana rozrzadu z ustawienie nie zajmie więcej niż 20 minut ale dostanie się do rozrządu i późniejsze skrecenie wszystkiego jakies 3 godziny. Calosć jest bardzo prosta więc nie ma się czego obawiać
jarulis - 22 Styczeń 2012, 19:58

Witam,
Ponieważ przerabiałem ostatnio ten temat w silniku XU (bez turbo) pozwalam sobie uzupełnić wątek o fiszki z manuala.
Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że koło pasowe na wale głównym i koło zębate wałka rozrządu mają swoje znaki (patrz zdjęcie 3.6 i 3.7 w załączonych fiszkach). Potrzeba tylko śrubę M8 i M10.
Co do liczenia zębów - nie robiłem tego. Natomiast wydaje się, że różnica jednego skoku (ok. 1cm) jest do zauważenia. Po prostu naciągnąłem pasek jak potrafiłem najmocniej w części prostej - ciągnącej bezpośrednio wałek rozrządu z wału korbowego.
Bardzo istotne jest mocne napięcie rolki napinacza. Po złożeniu obróciłem wałem kilka razy, potem zblokowałem jw. wałek rozrządu i już ręcznie naciągnąłem pasek kręcąc kołem pasowym. Powstały luz w drugiej części paska wybrałem rolką.
Dodatkowo z informacji mechaników, z którymi się kontaktowałem bardzo ważne jest by zadbać o uszczelnienia obu wałów. Ja wymieniłem oba uszczelniacze i pompę wody dla spokoju.
Poniżej wspomniane fiszki.

audikom - 24 Styczeń 2012, 14:00
Temat postu: Dobry materiał
Czy miałeś jakieś problemy z odkręceniem dokręceniem śruby koła pasowego wału korbowego.
Czy robiłeś tak jak w opisie z opuszczaniem silnika i tak dalej.
Czy wymiana uszczelniaczy jest prosta , czy była konieczna i ewentualnie jakich użyłeś na wymiane.
Na fiszce 4-tej rys. 5.2 to element do blokowania wału przy odkręcaniu śruby koła pasowego czy tylko zabezpieczenie przed poruszeniem wałem przy ustawianiu rozrządu.
Pytam bo ewnt. musiałbym sobie dorobić.

jarulis - 24 Styczeń 2012, 19:04

Miałem problemy z odkręceniem śruby koła pasowego, ale poszedłem po rozum do głowy i wrzuciłem 5-kę, posadziłem mamę za kółkiem i kazałem wciskać środkowy pedał, potem przedłużyłem klucz długą rurką (ok. 1m) i poszło. Można to zrobić jeszcze jak auto jest na kołach, ale trzeba maksymalnie skręcić koła. Dokręcenie momentem 110Nm zrobiłem już zwykłym kluczem dynamometrycznym. Gwint jest prawy, więc odkręcasz w lewo. Niby oczywiste, ale po kilku godzinach miałem obiekcje ;)
Nie odkręcałem łapy i nie opuszczałem silnika, ale ja nie mam turbiny. Po zdjęciu obudowy rozrządu (trzy plaskowe elementy) będziesz wiedział czy pasek przechodzi przez łapę. Wydaje mi się to mało prawdopodobne.
Wymiana uszczelniaczy w moim przypadku była konieczna, ponieważ nie znam historii auta. Nic bardziej nie wkurza jak się narobisz, a po kilku miesiącach zaczyna sączyć i masz powtórkę z rozrywki. Konsultowałem się ze znajomym mechanikiem polecał mi wymianę uszczelnień. Założyłem Elringa na wał korbowy i Corteco na wałek rozrządu. Sama wymiana nie była trudna. Uszczelnienie wałka rozrządu wymaga zdjęcia koła i popuszczenia najbliższego mostka. Być może można go wymienić bez tego, ale ja wymieniałem wałek i uszczelnienie samo wyszło. Na wale głównym był róznież Elring - z metalową wstawką, aby go wyjąć wkręciłem blachowkręta i podważyłem. Poszło gładko.
Zabezpieczenie wału nie jest moim zdaniem konieczne. Trudno go mimowolnie przestawić, poza tym jeśli się zdarzy to zakładasz koło pasowe, które na znaku pokazuje prawidłowe ustawienie. Wydaje się, że jedynym momentem kiedy to możliwe jest zakładanie nowego paska. Jako nowicjusz z obawy przed przestawieniem wału kupiłem zabezpieczenie i go użyłem.
W wielu materiałach dotyczących wymiany paska rozrządu jest mowa o specjalnym przyrządzie do odpowiedniego napięcia paska. Podobno pasek powinien być tak napięty, aby z trudem moża było go obrócić o 90°. Tak zrobiłem.

Koszty:
Zestaw j.n. - 220,00zł + koszty przesyłki
Zawartość zestawu:
1. Rolka napinająca Ina [szt] 1
Średnica zewnętrzna [mm] 59
Szerokość [mm] 22 mm
Sterowanie rolką napinacza : mechaniczne
2. Pasek rozrządu Dayco [szt] 1
Ilość zębów [szt] 114
Szerokość [mm] 17 mm
3. Pompa wody Idromeg [szt] 1
Ilość zębów [szt] 20

Uszczelnienia:
Elring 42X62X7 - 46,18zł
Corteco 36x50x7 - 37,00zł
Oba simmeringi kierunkowe.

Zestaw zabezpieczeń pozycji wału głównego 13-K296 - 75,00zł + koszty przesyłki.

audikom - 25 Styczeń 2012, 13:41

Dzięki za dokładny opis .
Robiłeś to z kanału czy na płaskim.

jarulis - 25 Styczeń 2012, 20:10

Korzystałem częściowo z kanału. Ale powinno się wszystko dać z płaskiego. Powodzenia.
remioszna - 22 Luty 2012, 16:56

Przyłącze się do tematu. Wezmę trochę porady z tego postu a trochę z doświadczenia i się okaże co i jak i napisze. Będę wymieniał bez kanału ;) się okaże czy da rade :D
remioszna - 25 Luty 2012, 17:45

No i wymiana rozrządu przebiegła pomyślnie :) bez kanału tez da się zrobić ;) Pierwszy raz robiłem w cytrynie rozrząd i filozofii nie ma żadnej. W kole od wałka klin w wale klin i nic więcej. Więc każdy cytryniarz sobie poradzi ;)
arturromarr - 2 Sierpień 2019, 14:43

Odkopuję temat, bo chyba nie warto zakładać nowego, skoro chodzi o ten sam silnik.
Zastanawiam się, czy będę musiał odkręcać rozrusznik, żeby zablokować wieniec koła zamachowego, ponieważ mam automat? Niekiedy silniki mają otwór do blokowania wału, czy tu o czymś takim też nie pomyśleli?

Pozdrawiam

wojtis1990 - 3 Sierpień 2019, 06:20

Za rozrusznikiem powinien być otwór chyba fi8 i blokujesz koło zamachowe. A jak nie to trzeba odkręcić na dole blaszaną osłonę koła zamachowego i na zębach zablokować.
arturromarr - 3 Sierpień 2019, 10:39

Jaki powinien być zalecany przez producenta naciąg paska?
robson - 4 Sierpień 2019, 12:56

arturromarr, Musiałbyś mieć fabryczny przyrząd. Ja po założeniu paska obracam kilka razy wał. Wtedy pasek się dopiero układa na kołach i czasem wymaga ponownego naciągnięcia. Potem próbuję obrócić pasek o 90° w bok. Powinien się przekręcać łatwo a powyżej już ciężko. to stara metoda i skuteczna. Ta metoda jeszcze nigdy mnie nie zawiodła ;)
arturromarr - 5 Sierpień 2019, 22:47

Pewnie tak zrobię jak piszesz, ale jak określa producent naciąg, wartość ugięcia pod pewnym naciskiem?
Jest gdzieś dostępny opis fabryczny?

robson - 6 Sierpień 2019, 11:15

Jest opis ale nie ma nic o strzałce ugięcia. Żadnych standardowych danych. Jest tylko mowa o użyciu dedykowanego przyrządu i tyle.
arturromarr - 6 Sierpień 2019, 12:32

Szkoda, bo może bym nawet coś dorobił, żeby precyzyjnie ustawić.
Dawniej przed rolkami z samo-napinaczami wykręcałem paski, ale miałem poczucie niedokładności tej metody.
Śruby się przykręca kluczem dynamometrycznym, a taka strategiczna część jak pasek "na oko" czyli w tym przypadku "na łapę".

arturromarr - 24 Wrzesień 2019, 23:25

Rozrząd wymieniony, z powodu braku przyrządu zgodnie z regułą: obrotu paska o 90 stopni.
Ktoś zwrócił mi uwagę, że w dokumentacji serwisowej ten silnik ma podaną znacznie mniejszą ilość jednostek naciągu od pozostałych silników. Zakładając, że tamte nie są napięte tak, że nie da się paska obrócić, to w moim powinien być luźniejszy. Poprzedni pasek dawał się obrócić o około 150 stopni. Założyłem, że był stary i wyciągnięty, ale teraz myślę, że może był prawidłowo naciągnięty.
Mam z tego powodu zmartwienie, bo podobno wałki z za mocno naciągniętymi paskami powodują "wycie" rozrządu w tych silnikach.
Nie wiem czy rozbierać i luzować? Dlatego tak nie chciałem ustawiać na obracanie paska, ale co było robić.

jarulis - 25 Wrzesień 2019, 06:57

A wyje?
Pisząc o obrocie paska masz na myśli jego skrecenie o 90°?
Też tak złożyłem w ZX (LFZ) na początku tej dekady i przejeździłem wiele tys. km. Nic się nie działo. Zostawiłbym i skontrolował za jakiś czas.

arturromarr - 25 Wrzesień 2019, 08:24

Tak skręcanie.
W instrukcji warsztatowej są podane wartości dla silników:
Silniki: LFZ - LFW: 30 ± 2 jednostki SEEM
Silniki: RGX - RFU: 16 ± 2 jednostki SEEM.
Skąd może wynikać taka różnica i jak to odnieść do metody skręcania paska?
LFZ to chyba 1.8i. Mają wspólny rysunek i tabelkę więc jakby jedna rodzina. Może jednak ten drugi ma krótszy odcinek paska na którym robi się pomiar, lub sam pasek ma inną szerokość.
Ja też tak robiłem kiedyś w dwóch swoich autach, ale teraz w XMenie, bardziej mi zależy, żeby było bliżej zaleceń fabryki, bo auto robi się wiekowe i o części będzie coraz trudniej.

jarulis - 25 Wrzesień 2019, 09:12

Może to wynikać z grubości paska. Do grubszych pasków podaje się większy moment.
Różnica to ok. 100Nm.

Wg.: TEJ tabeli.

robson - 25 Wrzesień 2019, 20:42

Pasek się wyciągnie. Dobrze aby nie pękł ale dobrze też aby nie przeskoczył....

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group