Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Ogólnie - 2.0 HDI 136KM - brak mocy, błąd: P2562

dayus - 16 Sierpień 2020, 21:56
Temat postu: 2.0 HDI 136KM - brak mocy, błąd: P2562
Dzień dobry,
mam problem z autem - C5 II 2005 r. 2.0HDI 136KM.
1,5r temu w aucie wyłączała się turbina podczas jazdy, czasami pomagało ponowne odpalenie auta i samochód odzyskiwał moc.

Nastepnie auto około roku stało i teraz nie ma już wcale mocy (choć czuje jakby turbo gwizdało, lecz nie z pełną mocą)

W Lexii błąd: P2562, usterka trwała, sygnał położenia zaworu turbosprężarki wartośc mniejsza od zadanej.
I do tego widzę dziwną temperaturę na przepływce: -50*C

Czyli to chyba czujnik kopiowania turbiny? Ale czy błąd jest w czujniku,czy może zapieczonej turbinie ewentualnie jej łopatkach? Od czego zacząć?

Jaki jest dostep do czujnika i turbiny? Od spodu auta? Duzo rozbierania?

Pozdrawiam,
dayus

berater - 20 Styczeń 2024, 08:16

Czy mógłbyś dopisać ciąg dalszy tej nierównej walki, bo mam podobny problem (załącznik).
U mnie turbina osiąga zadane ciśnienia, ale ze sporym lagiem.

A jeśli autor się nie zgłosi, to może ktoś kumaty napisze, czy raczej czujnik kopiowania turbiny, czy zawór turbiny, a może coś jeszcze innego.

sasun71 - 20 Styczeń 2024, 09:11

berater, Dziwna sprawa z tą temperaturą,mrozy Arktyczne..Wątpię że z powodu zasysania z -5 teraz robi się -50
berater - 20 Styczeń 2024, 09:46

Żeby było ciekawiej, jest to odczyt z października, kiedy było jeszcze ciepło na dworze, jeśli temp. otoczenia ma jakieś znaczenie.
dejnekomirek - 20 Styczeń 2024, 11:20

"Bład P2562 może mieć kilka różnych przyczyn min:
- zapiekające się kierownice spalin w turbo,
- uszkodzony zawór proporcjonalny (jeden z trzech lub czterech w zależności od wersji silnikowej na silniku od strony grodzi)
- uszkodzone przewody podciśnieni sterowania turbiną
- uszkodzenie gruszki na turbinie
- no i na samym końcu uszkodzenie czujnika nba gruszce turbiny"

Takie cos znalazlem w sieci. Dodam od siebie, ze rowniez tak niska temp w dolocie moze blokowac prace turbiny. Przyczyna takiej wartosci jest uwalony czujnik temp. w przeplywce. Niestety , przeplywka raczej do wymiany ( sprawdz kontakty we wtyczce ).
Z mojej strony dodam jeszcze, ze czesto zbyt niskie podcisnienie w ukladzie moze siac takimi problemami. Do sprawdzenia.

berater - 20 Styczeń 2024, 11:49

Dzięki.
Widzę, że ciernista droga przede mną.

A czy ktoś wie jaką wartość powinien mieć parametr o nazwie "Kopiowanie położenia turbo"?
U mnie jest 28%. Jaka powinna być wartość referencyjna? Bliska 100%, czy raczej 1%. A może jest prawidłowa?

dejnekomirek - 20 Styczeń 2024, 17:03

Ta wartosc powinna oscylowac miedzy 30 - 85 % w zaleznosci od zapotrzebowania silnika na doladowanie.
Na Twoim miejscu najpierw usunalbym przyczyne tej minusowej temp. w dolocie - to ona moze blokowac doladowanie! Pozniej sprawdzilbym wartosc podcisnienia w ukladzie wytworzone przez pompe podcisnienia, bo brak tego podcisnienia (niska wartosc) moze siac tymi bledami. Nastepnie sprawdzilbym, czy gruszka jest szczelna i czy przesuwa sztange przy zmianie podcisnienia sterujacego. Do tego warto kupic pompke podcisnienia z manometrem (ca 70 pln), to podstawa. Brak ruchu sztangi moze byc spowodowany zacieciem mechanizmu zmiennej geometrii, co raczej oznacza wymiane turbiny - to jest ostatni krok w tej calej ukladance. Zycze powodzenia. No i jeszcze jedno : zapchany FAP tez moze blokowac prace turbo. To takie zabezpieczenie turbiny przed jej zniszczeniem- sterownik silnika blokuje turbo, gdy wartosc cisnienia roznicowego jest zbyt duza. Tyle, ze wczesniej pojawia sie blad zaladowania filtra. Jednak, gdy uklad pomiaru cisnienia roznicowego nie pracuje poprawnie ( zapchyny przewod, przepalony, lub popsuty czujnik) , takiego bledu moze nie byc. Warto dokladnie podejrzec parametry, rowniez pod obciazeniem , silnika. Mozna wiele sie dowiedziec o pracy i usterkach ukladow silnika.

berater - 20 Styczeń 2024, 18:46

Jeżu Kolczasty, nie ogarnę tego sam. Nie mam lexii/diagboxa, poza tym nie potrafię.
Może znacie kogoś na Mazowszu, kto podejmie się zrobienie tego kompleksowo (diagnostyka i mechanika)?

Załączam jeszcze wykresy przebiegu ciśnienia doładowania, żeby pokazać skalę tych opóźnień. Jak widać ciśnienie osiąga wartości zadane, tyle że z dużym opóźnieniem.

dejnekomirek - 20 Styczeń 2024, 19:39

Zacznij od czujnika temp. Nie bede zaskoczony, jesli turbo wroci do zycia. Mialem kiedys przypadek z Mercedesem. Wszyscy niby wszystko sprawdzali , a silnik nie mial mocy. Na FAPa nie zwracano uwagi, bo byl wywalony. Tyle, ze czujnik temp. pokazywal prawie 1000°C za turbina. Ewidentnie uwalony, no ale bez znaczenia, bo brak filtra. Po wymianie na dobry , auto odzylo, ale wpakowanych pieniedzy na inne skladniki nikt juz nie odda. Zacznij od tego
berater - 20 Styczeń 2024, 20:36

Faktycznie, zacznę od czujnika temperatury. Tym bardziej, że tego samego dnia widoczny był też błąd P0102, jak w załączniku. Co prawda na wyłączonym silniku, ale temperatura też arktyczna.
sasun71 - 21 Styczeń 2024, 12:29

berater, Ja kiedyś myłem przepływomierz spryskując (do mycia EGR miałem spray pod ręką) tak by nie szło w kierunku kostki przyłącza wtyczki ale czujnik miałem dobry ,aby odczyty się poprawiły i dawkowanie kiedy już przez wiele lat było wszystko tłuste. Ba..nawet nowy zamiennik nie dorównał oryginałowi..Bo latem było jeszcze Ok ale zimą było widać że przesadza po czarnym dymie.Widać odczyt temperatury dawał za bogatą dawkę.Oryginał umyty było ok i nadal jest użytkowany (23lata auto)
berater - 23 Styczeń 2024, 08:55

Mam lamerskie pytanie.
Czy czujnik temperatury powietrza dolotowego, o którym rozmawiamy, to ten na fotce nr2?
Jeśli tak, to gdzie on jest zlokalizowany?
Bo na przepływce znalazłem tylko to co na fotce nr1.

dejnekomirek - 23 Styczeń 2024, 09:04

Umieszczony on jest na wlocie do kolektora ssacego. Drugi moze byc w przeplywce. Musisz wyjac przeplywomierz i zobaczyc, czy we wnetrzu nie ma podobnego ksztaltu elementu, jak w tym czujniku. Na poczatek obejzyj dokladnie kontakty we wtyczkach - moga byc rozgiete koncowki, typowe w wielu Citroenach. Moze wystarczy dogiac ? Aby upewnic sie , o ktory czujnik chodzi , odepnij wtyczke i zobacz , jaki blad wywala, albo jaka wartosc sie zmienila.
sasun71 - 23 Styczeń 2024, 20:25

Na fotce numer 1. jest przepływomierz jak w xsarze podobny i tam jest czujnik temperatury..
berater - 24 Styczeń 2024, 04:45

Być może znalazłem lokalizację czujnika z fotki nr2.
Tylko jak się nazywa element wskazany na fotce strzałką, w który wkręca się ten czujnik?

dejnekomirek - 24 Styczeń 2024, 08:43

Zespol przepustnic. Jakie ma znaczenie nazwa tego elelmentu? Przeciez chodzi o czujnik temp!
berater - 24 Styczeń 2024, 09:52

Bo chcę zlokalizować ten czujnik na silniku, żeby posprawdzać połączenia elektryczne, tak jak radziłeś.
berater - 28 Styczeń 2024, 14:59

Dałem do warsztatu w celu sprawdzenia szczelności wężyków i sprawności wiązek elektrycznych przy czujnikach i zaworach związanych z ciśnieniem doładowania.

Podobno pod tym względem jest ok, sztanga gruszki chodzi, temperatury powietrza wróciły do normy (nie mam jak tego zweryfikować), a samochód wrócił do mnie jeszcze słabszy niż przed.

Nie wiem czy zniknęły błędy dotychczasowe P2562 i P0102, ale objawiły się nowe:
P1351 - dwie świece żarowe do wymiany, raczej bez związku z tematem wątku
P0299 - zbyt niskie ciśnienie doładowania, już raczej na temat.
Właściciel warsztatu stwierdził, że miał zbyt mało czasu i proponuje, żeby zostawić samochód na kolejne 2 dni samochód, będą szukać.

Jakoś nie zyskali mojego zaufania (nie mają nawet właściwego interfejsu i oprogramowania), więc poszukam kogoś innego, kto nie tylko ogarnie diagnostykę, ale również mechanikę.

Jakieś polecane miejsca na Mazowszu mile widziane.

berater - 29 Styczeń 2024, 02:59

dejnekomirek napisał/a:
Do tego warto kupic pompke podcisnienia z manometrem (ca 70 pln), to podstawa.

Czy piszesz o tego rodzaju pompce jak niżej?
https://allegro.pl/oferta/pompa-prozniowa-pompka-cisnieniowa-podcisnieniowa-10891970266?reco_id=9d72d249-be46-11ee-a619-9a6712965221&sid=3ec404f37aa2fad6253fa5dd6bb023427743f77ee2f01bb84454c4701b8c0118

dejnekomirek - 29 Styczeń 2024, 08:59

Dokladnie taka. Dzieki niej szybko odkryjesz anomalie w podcisnieniu. Janusze przykladaja palec do wezyka , a mechanik podlacza to urzadzenie i jest w stanie sprawdzic wszystko: podcisnienie przed elektrozaworami, wydajnosc pompy na wolnych i na obrotach, szczelnosc wszelkiego rodzaju silownikow pneumatycznych, zachowanie sie zaworow , itp... Krotko mowiac , podstawa w diagnostyce systemow sterowania podcisnieniowego.
Co prawda ten silnik ma tylko trzy elementy sterowane podcisnieniem, ale i tak bez pompki dobra diagnoza to utopia.

berater - 29 Styczeń 2024, 09:46

To jeszcze trochę pomarudzę.
Mógłbyś wylistować te 3 elementy sterowania podciśnieniem?
Masz na myśli tylko zawory, czy również czujniki.
Mechanik twierdził (z czym się nie zgadzam), że w tym silniku (RHJ) jest tylko jeden zawór sterujący ciśnieniem doładowania (ten pod alternatorem).

dejnekomirek - 29 Styczeń 2024, 19:05

Sterowanie podcisnieniem jest w turbo (ustawienie VTG) , no i obie przepustnice powietrza doladowanego i powietrza doladowanego z intercoolera. One musza pracowac prawidlowo , steruja przeplywem powietrza do kolektora ssacego. Mozesz miec uklad bez bajpasa , wtedy beda dwa elementy - turbo i klapa gaszaca. Czesto uszkodzenie membramy w silowniku powoduje zanik podcisnienia wtedy , kiedy zawor otworzy przeplyw do silownika, a to powoduje zanik podcisnienia w calym systemie i brak sterowania turbina, np. i niskie cisnienie doladowania. Ten stan powoduje przejscie silnika w stan awaryjny (brak mocy) , ale bez zapalenia OBD. Przeladowanie tez powoduje stan awaryjny, ale zapala sie natychmiast blad OBD.
berater - 29 Styczeń 2024, 19:17

Thx
berater - 29 Styczeń 2024, 21:15

Tak jak pisałem wyżej, padły 2 świece żarowe.
Jakiej marki polecacie do tego silnika?
Podobno Beru szły na pierwszy montaż.

A może prawdziwa jest teoria, że można olać temat, bo HDI da sobie radę nawet przy 4 spalonych?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group