Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

XM - Brak zasilania climatronic'a - temat rozwiązany !!!

Wodnikczek - 19 Lipiec 2014, 06:17
Temat postu: Brak zasilania climatronic'a - temat rozwiązany !!!
Podepnę się nie działa mi panel klimatronik. Wymieniłem na drugi i objawy są takie same gdzie szukać przyczyny braku zasilana
diodalodz - 19 Lipiec 2014, 09:33

Sprawdź bezpieczniki pod maską. Mogły zaśniedzieć nogi, albo wypalić się gniazda.
Qrli - 21 Lipiec 2014, 17:13

Wodnikczek napisał/a:
Podepnę się nie działa mi panel klimatronik. Wymieniłem na drugi i objawy są takie same gdzie szukać przyczyny braku zasilana


Standardowa usterka. Niekonataktuje Ci pierwszy bezpiecznik na dole od lewej w puszce bezp. pod maska. Na tym bezpieczniku 20A sniedzieja tam styki jako pierwsze zawsze i przestaje kontaktowac. Regularnie czyscic to miejsce, a najlpiej wymienic cala skrzynke na jakas ladna np z peugeota 406 tam to miejsce jest nie uzywane i sa idealne styki.

robson - 25 Listopad 2015, 23:24

U mnie właśnie też brak fazy na klimatroniku.... Najgorsze to, że zasilanie z "magicznego bezpiecznika" 30A wychodzi.... Ktoś miał podobnie? Pewnie jakiś przekaźnik nie trybi... Klimatronik zawsze się załączał po odpaleniu. Teraz cisza.... Gdzieś musi być stycznik, powiązany z ładowaniem alternatora. Rozbieram wszystkie bebech elektryczne. Jak znajdę to dam znać. Na razie rozebrałem cały panel z bezpiecznikami i stycznikami, obok kierowcy.
Marek_Spy - 25 Listopad 2015, 23:46

pewnie w BSI albo padło sterowanie PWM
robson - 26 Listopad 2015, 02:11

Sprawa wygląda tak, że muszę się dobrać do dwóch przekaźników.
Nr 848 - już zlokalizowałem. Jest pod bezpiecznikami. Trochę było prucia ale zlokalizowałem!
Już dziś nie mam siły sprawdzić czy załącza, tzn rozłącza się po odpaleniu silnika. Działać na pewno działa jak przekręcę kluczykiem na postoju, to cyka.
Te dwa przekaźniki są jakoby w szereg. Dopiero gdy zaczyna ładować alternator - 848 rozłącza się i podaje napięcie na cewkę 821, który to dopiero załącza cały panel klimatronic'a
Zatem zaraz za F2, który jest pod maską i stwarza najwięcej problemów - te dwa przekaźniki w szeregu z bezpiecznikiem - zasilają panel i dmuchawę.
C.D.N

Kemsey - 26 Listopad 2015, 09:27

Ten drugi przekaźnik jest pod schowkiem, zielony chyba z trzema szerokimi pinami.
robson - 26 Listopad 2015, 12:46

Kemsey, Zgadza się. Zaraz będę to pruł ;)
Marek_Spy - 26 Listopad 2015, 12:59

A masz na wentylatorze + ?
robson - 26 Listopad 2015, 16:54

Temat opanowany. Wszystko już działa. Lepiej jak fabrycznie ;)
Brak było zasilania na przekaźnik, mimo iż ze skrzynki i bezpiecznika F2 wychodziło.
Za chwilę do pracy lecę więc wstawię fotorelację jutro.

robson - 28 Listopad 2015, 16:14

No myślę, że cała "tajemnica" zasilania panelu i wentylatora, została już przeze mnie dokładnie przebadana i udokumentowana.
Ja się sporo narozbierałem tego tałatajstwa ale postaram się zaoszczędzić innym czasu i pracy...
Zatem w przypadku braku zasilanie na panelu klimatronic (nie świeci się, nie działa dmuchawa) - sprawdzamy:

1. Stan bezpiecznika F2, w skrzynce bezpieczników po lewej stronie samochodu, pod maską.
Raczej się on nie przepala a topi z powodu słabego styku. To chyba w 90% będzie przyczyną.
Ja osobiście przepiąłem go w inne miejsce i miałem spokój na lata.
2. Jeżeli tam się nic "na oko" nie dzieje - odkręć skrzyneczkę i sprawdź czy na 100% wychodzi napięcie z 2ch żółtych przewodów, zaraz pod bezpiecznikiem F2.

widok skrzynki bezpieczników od spodu

3. Jeżeli wychodzi napięcie to sprawdzamy czy działa stycznik nr 848, który podaje masę na cewkę stycznika 821. Ja s
rozbebeszyłam wszystko pod kierą ale można zrobić to prosto ;)

demolka pod kierownicą w poszukiwaniu
wtyczki prowadzące do skrzynki bezpieczników pod kierownicą - citroen XM
lokalizacja stycznika 848 oraz położenie pozostałych w modelu citroen XM 2,5TD
rozmieszczenie styczników w skrzynce bezpiecznikowej XM 2,5TD

A wystarczy sprawdzić, czy jest masa, poprzez cewkę stycznika 821. W tym celu demontujemy bezpiecznik F3, który znajduje się w górnym rzędzie, jak na fotce

rozmieszczenie bezpieczników citroen XM - lokalizacja F3

Po wyjęciu go - z jednej strony będzie 12V, po przekręceniu stacyjki z drugiej zaś brak. Właśnie ta druga końcówka nas interesuje. Przełączamy przyrząd w zakres pomiaru rezystancji. Podłączmy jedną końcówkę przewodu do masy (może byś śruba przy drzwiach), drugą zaś do złącza bezpiecznika. Po przekręceniu stacyjki będzie tam bardzo duża rezystancja. Spróbujmy odpalić silnik. Wtedy powinna się pojawić rezystancja cewki stycznika 821 - ok 30ohm. Jeżeli tak jest, to w tym miejscu wszystko jest ok. Jeżeli nie - może być problem z ładowaniem lub samym stycznikiem.
4. Idąc dalej łańcuszkiem zasilania - musimy sprawdzić w ostatnim stadium, czy jest zasilanie na styczniku 821, który jak wcześniej przeczytaliście - znajduje się pod schowkiem pasażera.
Zatem demontujemy schowek - co nie jest wcale takie łatwe i opis na forum jest, dla mniej wtajemniczonych.

demolka w poszukiwaniu fazy do klimatronika....

Po prawej stronie zielony stycznik 821

widok elementów pod schowkiem - citroen XM


Sprawdzamy czy jest napięcie 12V - niezależnie czy jest stacyjka w położeniu zapłonu.

stycznik 821 - pod schowkiem

Jeżeli jest - to wina przekaźnika. Jeżeli nie - znowu mamy pod górkę.....

5. W przypadku braku zasilania na styczniki 821 - musimy zdemontować skrzynkę bezpieczników pod kierowcą. Trzeba lokalizować gruby czarny przewód, który łączy się z szarym. Zaraz za skrzynką, powyżej, blisko grodzi silnika.

wtyczka zasilania climatronic - po odłączeniu przy grodzi silnika

Sprawdzamy czy jest napięcie a jeżeli nie ma - to już jesteśmy "prawie w domu" ;)
Brak napięcia oznacza, że żółte przewody, idące od skrzynki bezpieczników, łącząc się gdzieś w czeluściach komory silnika z szarym, grubym przewodem - ma rozwarcie.
To połączenie znajduje się gdzieś poniżej zbiornika LHM. Jak ktoś chciałby spędzić czas na dalszym demontażu, to chwała i proszę o fotki tego złącza. Ja w tym miejscu postanowiłem ominąć sławny bezpiecznik F2, który często się topi pod maską. Postanowiłem znaleźć mocny power 1Zatem to tzw. pełny amperarz ;)

6. Zatem odcinamy wsuwkę z czarnego przewodu i ściągamy izolację.

rozwiązanie zasilania panelu climatronic

7. Rozłączamy podwójną wtyczkę zasilającą i rozcinamy jeden z przewodów, jak na fotce:

rozwiązanie zasilania panelu climatronic

8. Zaciskamy i lutujemy łącznie z czarnym przewodem, zasilającym przekaźnik 821

rozwiązanie zasilania panelu climatronic

9. Zapodajemy koszulkę termokurczliwą aby nie było pożaru ;)

rozwiązanie zasilania panelu climatronic

10. Podłączamy wtyczki pod skrzynkę bezpieczników i do zasilania w grodzi.
A najważniejsze - cieszymy się wichrem, który wypływa z kratek ;)

rozwiązanie zasilania panelu climatronic

Zdaje sobie sprawę, że w tazie zwarcia - buda może pójść z dymem ale tylko podczas jazdy ;) Po wyłączeniu zapłonu, zatrzymaniu się silnika - napięcie zanika.... Jak ktoś chce, to może dać jakiś bezpiecznik w tym miejscu ale w razie jego spalenia, znowu będą problemy. Z drugiej strony można rozebrać zbiornik LHM i szukać dalej....
Gdieś mam fotki archiwalne spod zbiornika LHM. Jak znajdę to może ustalimy punkt krytyczny tej choinki. W przenośni i dosłownie bo jak widać, wszystko posztukowane w szereg jak w choince ;)


Powodzenia!

henryxm - 11 Grudzień 2015, 13:01

Właśnie jestem po naprawie awarii braku zasilania panelu klimatronika,bo zgasł sobie kilka dni temu.
Zasugerowałem się "łańcuszzkiem" drogą robsona i .....
w 2.1TD 1998 jest inne połączenie w skrzynce bezpieczników po maską jak w 2.5TD.
Zasilanie pod klimatronic jest w F1 .Kolory kabli jak i ich rozmieszczenie jest też inne.
Jak będę miał chwilę to zrobię fotkę z tymi kabelkami bezpieczników.
W każdym bądź razie klimatronic działa u mnie znów ;-)

robson - 12 Grudzień 2015, 13:01

henryxm, Właśnie ten sam manewr robiłem w 2,1TD z 1997. Jest identyczne rozwiązanie. Wystarczy odłączyć wsuwkę pod kierownicą i dać jej pełny power ;) Zatem nie ma co kombinować pod maską bo prędzej czy później temat wraca. Zmieniłem kilka lat wcześniej miejsce na ten bezpiecznik w skrzynce pod maską. Niestety zaczął się właśnie topić i nie można było puszczać dmuchawy na max. Zatem zapomnijcie o grzebaniu pod maską. Załatwcie temat raz i porządnie! Połączenie jest identyczne. Różnią się tylko kolory kabli pod nogami kierowcy. Łatwo to zlokalizować bo to jest pojedynczy, gruby przewód.
henryxm - 16 Grudzień 2015, 14:16

Skrzynka bezpieczników pod maską 2.1Td 1998
Zasilanie Klimatronic bezpiecznik F1 (z braku 40 chwilowo założony30)


jeden czerwony kabel nie dwa żóte ;-) (czarny zasilanie główne)

henryxm - 14 Styczeń 2016, 15:38

Przyznaje swój błąd.Oznaczony na czerwono jest właśnie bezpiecznik F2 a na środku F 1(10A).
robson - 17 Styczeń 2016, 23:08

henryxm, Pewnie prędzej czy później zrobisz ten patent co ja ;)
mateusz25 - 27 Marzec 2016, 19:10

Co do przekaźnika pod schowkiem u mnie dopiero na zapłonie jest prąd na 3 stykach na 4 brak a tak nie ma na wyłączonym zapłonie. Czy mam problem z klimą przez takie braki. Wczoraj nagle panel mrygał i się zawiesił ale po resecie silnika działa. Na żółtych kablach pod maską jeszcze nie wiem jak z zasilaniem ale sprawdze.
xmirek - 4 Lipiec 2016, 21:29
Temat postu: Robson bardzo dobra pomoc z opisem naprawy zasilania 821
Dzisiaj uruchomiłem moją klimatyzacje. Robson, odwaliłes kawał dobrej roboty. Dobry pomysł z tym połączeniem. Ja też zmostkowałem zasilanie przekaźnika 821 (kable obok skrzynki bezpieczników obok kierownicy) tak jak i ty. Chwała tobie, bo uprosciło mi robotę. Ale po kolei. Kima mi zgasła a tu lato za pasem - jestem optymistą i wierzę , że lato przyjdzie. Wyjąłem schowek i mierzę zasilanie na przekaźniku 821.
Jest 12 V, (Styk nr. 3) motor nie chodzi. Zapalam motor i na zasilaniu mam rylko 7 V i panel jest ciemny i klima nie chodz. Rozebrałem go (821) styki czyste, działanie bez zarzutu. Aby ominąć 821 dałem bezpośrednio z akumulatora 12 V na styk 5 w przekaźniku 821 - działa jak nowy, dałem dodatkowo prosto z akumulatora 12 V na styk 3 i działa wszysko, jak nowe!!!Zmostkowałem tak jak Robson opisał i mam spokój! Chwała tobie Robsonie. Chcę dodać do tematu moją uwagę - jeżeli przy wyłączonym silniku zasilanie jest 12 V a na pracującym silniku zasilanie ma tak jak u mnie tylko 7 V na wejściu i wyjściu (styki 3 i 5) - to winny jest kabel zasilający przekaźnik 821.

robson - 5 Lipiec 2016, 15:27

A mogli zrobić tak fabrycznie i nie byłoby problemu ;)

Staram się rozwiązywać niedociągnięcia fabryki o ile mam czas....
Pomału XM staje się po ćwierćwieczu niezawodnym samochodem ;)

xmirek - 15 Lipiec 2016, 16:45

Masz racją Robson ale co byśmy my przy aucie robili. Dożcam fotke od przekaźnika 821.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group